سه‌شنبه 3 مهر 1403

معلولان کد خدمتی دریافت می‌کنند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
معلولان کد خدمتی دریافت می‌کنند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرهاد آزادی افزود: icf طرحی است که معلولان و افراد کم توان تحت پوشش سازمان بهزیستی طبقه بندی شده و هر معلول جسمی، حرکتی، روانی، شنوایی، بینایی، افراد دچار سکته مغزی و... که در هر طیفی قرار دارند، شدت بیماری آن‌ها مشخص شده و بر اساس کدی که به آن‌ها ارایه می‌شود، خدمات درمانی دریافت می‌کنند. وی اظهار داشت: البته سعی داریم این طرح بومی شود و هر معلول...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرهاد آزادی افزود: icf طرحی است که معلولان و افراد کم توان تحت پوشش سازمان بهزیستی طبقه بندی شده و هر معلول جسمی، حرکتی، روانی، شنوایی، بینایی، افراد دچار سکته مغزی و... که در هر طیفی قرار دارند، شدت بیماری آن‌ها مشخص شده و بر اساس کدی که به آن‌ها ارایه می‌شود، خدمات درمانی دریافت می‌کنند. وی اظهار داشت: البته سعی داریم این طرح بومی شود و هر معلول بر اساس شدت بیماری که دارد در شهر خود از خدمات درمانی بهره‌مند شود. آزادی تصریح کرد: این طبقه‌بندی بر پایه سطح‌بندی مرتبط با ساختار تشریحی، عملکرد فیزیولوژیک، تکالیف عملکردی در سطح فعالیت‌های روزمره زندگی، مشارکت و نیز تعیین وسعت و شدت مشکل بوجود آمده، بوده و خدمات رسانی به افراد دارای معلولیت را تسهیل می‌کند.

معلولان کد خدمتی دریافت می‌کنند

مهرداد نقی خانی سرپرست مرکز توانبخشی اسماء وابسته به دانشگاه علوم تونبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح ICF به افرادی که دچار کم توانی ذهنی، جسمی، شنوایی، حرکتی و... هستند کمک می‌کند تا خدمات درمانی را بر اساس درجه معلولیت شان دریافت کنند و از بلاتکلیفی خارج می‌شوند. وی افزود: به عنوان مثال در این طرح که افراد کم توان بر اساس نوع بیماری و شدت آن طبقه بندی می‌شوند، سطح ناتوانی آن‌ها مشخص شده و به عنوان مثال به ویلچر یا وسایل دیگر نیاز دارند و ارایه خدمات به آن‌ها آسان می‌شود. نقی خانی با اشاره به فعالیت 20 ساله مرکز توانبخشی اسماء، اظهارداشت: این مرکز روزانه 150 فرد کم توان را پذیرش می‌کند و کادر درمانی ذهنی، گفتار درمانی کودکان، روانشناسی، کار درمانی جسمی، فیزیوتراپی، توانبخشی دست، تربیتی و شنیداری، درمان وزوز گوش و... به نیازمندان ارایه می‌شود.