جمعه 30 شهریور 1403

مقدم‌فر: حرم‌های مطهر منبع امید در برابر تهدیدات دشمن هستند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
مقدم‌فر: حرم‌های مطهر منبع امید در برابر تهدیدات دشمن هستند

دبیرکنگره بین‌المللی علی بن محمد باقر علیه‌السلام گفت: هدف اصلی دشمن در جنگ ترکیبی، ایجاد یأس و نابود کردن امید در مردم است. در چنین شرایطی، توجه و تکریم به امامزادگان و حرم‌های شریف، به ویژه این امامزاده بزرگوار، می‌تواند به عنوان یک منبع امید باشد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر، دبیرکنگره بین‌المللی علی بن محمد باقر علیه‌السلام در این مراسم که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اساتید و فضلای دانشگاه و حوزه از ایران و برخی کشورهای اسلامی در آستان مقدس آن امامزاده بزگوار برگزار شد، گفت: کنگره علی بن محمد باقر علیه‌السلام از حدود یک سال و نیم پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. این کنگره با تشکیل 32 کارگروه و کمیته کاری، به ویژه در بخش علمی و پژوهشی، تلاش‌های خود را متمرکز کرده است. با توجه به کمبود مطالب تاریخی و استنادی در مورد این شخصیت بزرگ، کار پژوهشی ما جنبه زیرساختی داشته و بحمدالله با تلاش دکتر رجبی دوانی، به نتایج قابل توجهی دست یافته‌ایم. مقالات علمی متعددی تهیه شده و بخش شعر و ادبیات نیز به ثمر نشسته است که در این جلسه محصول آن رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در اهداف کنگره، یکی از اولویت‌های راهبردی ما معرفی شخصیت بزرگ امامزاده علی بن محمد باقر (ع) به جهان اسلام و جهان تشیع در قالب‌های هنری و فرهنگی متنوع بود. این شخصیت از جنبه‌های مختلف بسیار بزرگ است، اما همچنان مهجور و ناشناخته باقی مانده است. موقعیت جغرافیایی این حرم و آستان مقدس ممکن است یکی از دلایل این ناشناختگی باشد. دانشگاهیان و حوزویان نیز در این زمینه قصور داشته‌اند. هدف کنگره این بود که با بهره‌گیری از فرم‌های هنری و فرهنگی، تلاش کنیم تا این شخصیت بزرگ را به نحوی معرفی کنیم که در زندگی مؤمنانه، مانند جهاد، شهادت و مقاومت، تأثیرگذار باشد. این ظرفیت به وضوح وجود دارد.

دبیر کنگره بین‌المللی علی بن محمد باقر (ع)، در ادامه گفت: در شرایط کنونی که اسلام و انقلاب اسلامی با دشمنانی مواجه است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در وضعیت جنگ ترکیبی قرار داریم، هدف اصلی دشمن در این نبرد، ایجاد یأس و نابود کردن امید در مردم است. در چنین شرایطی، توجه و تکریم به امامزادگان و حرم‌های شریف، به ویژه این امامزاده بزرگوار، می‌تواند به عنوان یک منبع امید و پناهگاه مؤثر واقع شود. مردم از سلایق مختلف سیاسی به این حرم‌ها مراجعه می‌کنند و در زندگی فردی و اجتماعی، به ویژه در زمان مشکلات و گرفتاری‌ها، به این مکان‌ها پناه می‌برند. حرم‌های مطهر به عنوان منابع امید فردی و اجتماعی عمل می‌کنند.

مقدم‌فر امید را اصلی‌ترین سرمایه مؤمنان دانست و گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در دعای کمیل می‌فرمایند: «یا مَنِ اسمُهُ دَواء، وَ ذِکرُهُ شِفاء، وَ طاعَتُهُ غِنیً، اِرحَم مَن رَأسُ مالِهِ الرَجاءُ»؛ یعنی ای آن که نامش دوا، و یادش شفا، و طاعتش توانگری است، رحم کن به کسی که اصلی‌ترین سرمایه‌اش امید است.» رهبر انقلاب نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که امامزادگان قطب‌های فرهنگی هستند. این اقطاب فرهنگی، نقش اصلی‌شان امیدبخشی به جامعه در ابعاد فردی و اجتماعی است. از این رو، پرداختن به این موضوع در قالب کنگره و معرفی این اعتاب فرهنگی، می‌تواند در مقابله با حرکت نرم دشمن مؤثر واقع شود.