شنبه 16 تیر 1403

«مقلد صدا» به کتابفروشیها آمد / داستانهای مرگ‌اندیشانه توماس برنهارد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
«مقلد صدا» به کتابفروشیها آمد / داستانهای مرگ‌اندیشانه توماس برنهارد

کتاب مجموعه‌داستان «مقلد صدا» نوشته توماس برنهارد با ترجمه ناصر غیاثی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب مجموعه‌داستان «مقلد صدا» نوشته توماس برنهارد با ترجمه ناصر غیاثی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب مجموعه‌داستان «مقلد صدا» نوشته توماس برنهارد به‌تازگی با ترجمه ناصر غیاثی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه ادبیات داستانی معاصر» است که این‌ناشر چاپ می‌کند و مجموعه‌ای از داستانک‌های نویسنده نام‌برده را شامل می‌شود.

توماس برنهارد نویسنده این‌کتاب اهل اتریش و متولد سال 1931 است که سال 1989 درگذشت. او از نویسندگان مهم ادبیات آلمانی‌زبان محسوب می‌شود و می‌خواست ابتدا عنوان کتاب مجموعه داستانک‌های پیش‌رو را «محتمل‌نامحتمل» بگذارد اما در ادامه به نام «مقلد صدا» رسید. داستان‌های این‌کتاب درباره مرگ هستند که البته چاشنی طنز دارند.

بیشتر داستانک‌های «مقلد صدا» در شهرهای اتریش جریان دارند؛ شهرهایی که جهت پیکان حمله و نیش و نوش توماس برنهارد به‌سمت آن‌ها بود. البته داستان‌هایی دیگری هم در این‌کتاب هستند که مکان رخ‌دادشان کشورهای دیگری چون ایران است.

یکی از ویژگی‌های زبانی داستانک‌های این‌کتاب، طولانی‌بودن جملات و پیچ در پیچ‌بودنشان است.

نسخه اصلی کتابی که ترجمه فارسی پیش‌رو از آن انجام شده، سال 1978 در فرانکفورت چاپ شده است.

یکی از داستان‌های این‌کتاب را با عنوان «یک نویسنده خود رای» می‌خوانیم:

نویسنده‌ای که فقط و فقط یک نمایشنامه نوشته بود که به نظرش می‌بایست فقط و فقط یک بار در بهترین تئاتر دنیا و باز به نظرش دقیقا به کارگردانی بهترین کارگردان دنیا و باز به نظرش دقیقا با بهترین هنرپیشه‌های دنیا اجرا می‌شد، پیش از آنکه پرده اجرای اول کنار برود، در بهترین جای مناسب بالکن اما کاملا پنهان از دید تماشاچی‌ها مستقر شد و مسلسل مخصوص خودش را، طراحی‌شده به همین منظور در شرکت سویسی وترلی، آماده شلیک کرد و پس از اینکه پرده کنار رفت، مدام یک گلوله مرگبار در سر آن تماشاچی‌اش خالی کرد که به نظر او در جای نادرست می‌خندید. در پایان اجرا فقط تماشاچی‌های به دست او کشته شده و جان‌باخته در تئاتر نشسته بودند. در طول تمام اجرا هنرپیشه‌ها و مدیر تئاتر یک لحظه هم نگذاشته بودند این نویسنده خودرای مزاحم کارشان و نیز مزاحم اتفاقاتی بشود که باعث و بانی‌اش نویسنده خودرای بوده است.

این‌کتاب با 125 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 55 هزار تومان منتشر شده است.