شنبه 14 مهر 1403

منتظر رویدادهای مثبت و رکوردهای جدید صادرات باشید

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، جواد اوجی درباره اظهارات ابراهیم رئیسی مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران در اردیبهشت به 1.9 میلیون بشکه در روز و با وجود تحریم‌ها به ایرنا اعلام کرد: ارقام صادرات نفت در آغاز کار دولت بسیار پائین بود اما با اقدامات و رایزنی با کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی و آفریقایی، بازارهای جدیدی شناسایی و آمار صادرات صعودی شده و ماه‌های آینده خبرهای مثبتی اعلام خواهد شد.

وی افزود: در آن شرایط از جمله اقدامات دولت برای ایجاد درآمد، صادرات نفت بود و کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی با صادرات نفت جبران شد. حتی مؤسسات مهمی همچون اوپک در تمام گزارش‌ها معترفند تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافته و با برنامه‌های وزارت نفت در برنامه هفتم توسعه، قطعاً ظرفیت تولید رکوردهای جدید را به ثبت خواهد رساند.

این مقام مسئول ادامه داد: شهریور دو سال پیش 87 میلیون بشکه میعانات گازی شناور بر روی آب از چالش‌های مهم و مشکل اساسی و پاشنه آشیل دولت بود و مشتری‌یابی برای این میعانات گازی که دو فاز شده و تغییر رنگ هم داده بودند، کاری بسیار سخت بود و تمام مخازن در خشکی و دریا پر شده بود.

به گفته اوجی در حال حاضر با تولید روزانه حدود 800 هزار بشکه میعانات گازی نه تنها میعانات، فروخته شده و بشکه‌ای به ذخیره‌سازی‌ها بر روی آب اضافه نمی‌شود بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره شده هم با وجود سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها، فروخته و میعانات بر روی آب صفر شده است. همچنین با قرادادهایی، تراز آن به سمت منفی شدن پیش می رود و درخواست برای میعانات گازی بیش از تولید است.