یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

موافقت بریکس با تاسیس سه نهاد مشابه سوئیفت

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
موافقت بریکس با تاسیس سه نهاد مشابه سوئیفت

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محسن کریمی در جلسه وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی عضو گروه بریکس در خصوص پیشنهادهای بانک مرکزی برای تاسیس سه نهاد مشابه سوئیفت، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مستقل بریکس و رتبه بندی اعتباری بین المللی برای اعضا، اعلام کرد: این پیشنهادها به رئیس دوره‌ای گروه بریکس ارائه شده بود که در هیات مدیره این گروه با آن موافقت شد.

کشورهای عضو بریکس حتما برای دستیابی به ساختار یکپارچه مالی به ایجاد ساز و کار تسویه حساب نیاز دارند که ایران می تواند در این زمینه کمک رسان باشد. ساختار فعلی به دلیل نواقص قابل توجه اغلب به عنوان ابزار اصلی برای اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی به برخی کشورها بکار گرفته می شود.

رتبه بندی اعتباری ملی، ظرفیت قابل ملاحظه ای در تسهیل تامین مالی پروژه های زیرساختی و توسعه ای در بین کشورهای عضو دارد و نیاز به توسعه این سیستم، مورد توجه ایران نیز قرار گرفته است. لازمه این کار به رسمیت شناختن متقابل رتبه بندی های اعتباری اعطا شده توسط نهادهای رتبه بندی اعتباری کشورهای عضو بریکس است.

بانک مرکزی پیشنهاد داد نهاد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مستقل در گروه بریکس تاسیس شود تا در مبادله اطلاعات نظارتی برای اهداف پولشویی و تامین مالی تروریسم موثر باشد. البته این نهاد، متشکل از ناظران مالی خواهد بود و تقویت همکاری ها بین کشورهای عضو بریکس و ناظران مالی را تسهیل خواهد کرد.

چنین ابتکاری هم راستا با استانداردهای بین المللی موجود است و قطعا نیاز به وجود همکاری های سریع، سازنده و موثر بین ناظران مالی دارد تا آنها بتوانند بیشترین حجم از همکاری های بین المللی مرتبط با پولشویی و تامین مالی تروریسم را ارائه دهند. باید تلاش های لازم برای پیشگیری از پیامدهای ناگوار نهادهای مشابه مثل FATF که مورد تائید آنها نیز قرار گرفته به عمل آید. در این راستا از ایجاد نهاد اطلاعاتی بین المللی / متمرکز بطور کامل حمایت می شود.