دوشنبه 9 مهر 1403

موعد کاهش نرخ بهره در اروپا

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
موعد کاهش نرخ بهره در اروپا

دنیای اقتصاد: به دنبال رشد ضعیف اقتصاد و شکننده‌شدن فضای تجاری در منطقه یورو، اقتصاددانان پیش‌بینی کردند که بانک مرکزی اروپا در جلسه اکتبر، نرخ بهره را کاهش خواهد داد. کاهش تورم در بیشتر کشورهای اروپایی، بانک مرکزی را در خصوص این اقدام مصمم‌تر خواهد کرد. با این حال، تا ماه اکتبر باید منتظر داده‌های بیشتری از اقتصاد بود تا دیدگاه بهتری نسبت به تصمیم این بانک به دست آید.

انتشار مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی اخیر که به کاهش رشد اقتصادی در منطقه یورو اشاره می‌کنند، این گمانه‌زنی را در اقتصاددانان ایجاد کرد که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در ماه آینده کاهش خواهد داد. عموم کارشناسان احتمال می‌دهند که اندازه این تغییر 0.25 واحد درصد باشد. اقتصاددانان به این نتیجه رسیده بودند که بانک مرکزی اروپا بعد از اینکه نرخ بهره را طی دو ماه ژوئیه و سپتامبر کاهش داد، حداقل تا ماه دسامبر برای یک اقدام این‌چنینی دیگر صبر خواهد کرد. اما داده‌های ضعیف تورم در فرانسه و اسپانیا و همچنین شاخص مدیران خرید (PMI) که به‌طور غیرمنتظره‌ای پایین بود، باعث شد که بسیاری از اقتصاددانان منتظر کاهش نرخ بهره در ماه اکتبر باشند. اقتصاددانان گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان، بی‌ان‌پی پاریباس و تی رو پرایس نیز روز جمعه پیش‌بینی خود را اصلاح کردند و گفتند که احتمال کاهش در ماه اکتبر وجود دارد. شاخص PMI منطقه یورو در روز دوشنبه برای نخستین بار از فوریه به زیر عدد 50 سقوط کرد. این شاخص از 51 در ماه اوت به 48.9 در ماه سپتامبر سقوط کرد که نشان‌دهنده کند شدن فعالیت‌های تجاری است. شاخص PMI اروپا توسط موسسه اس‌اندپی و از طریق پرسش‌نامه‌های ارسال شده به تولیدکنندگان فعال در کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، اتریش، ایرلند و یونان تهیه و جمع‌آوری می‌شود. این شاخص، عملکرد 3 هزار شرکت خصوصی اروپایی را بررسی می‌کند. پل هولینگسورث، اقتصاددان، در یک یادداشت به مشتریانی که کاهش نرخ بهره را در ماه اکتبر و دسامبر پیش‌بینی می‌کنند، نوشت: «داده‌های PMI یک زنگ بیدارباش برای بانک مرکزی اروپا خواهد بود.» در ماه دسامبر، بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را برای تورم و رشد به‌روزرسانی می‌کند. مقامات این بانک مدت‌هاست که تورم و رشد را ملاک اصلی برای تصمیم‌گیری‌های خود می‌دانند. پس از کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، بار دیگر تاکید کرد که بانک مرکزی به کاهش بیشتر نرخ بهره اجتناب نخواهد کرد و تاکید کرد که سیاستگذاران به رویکرد وابسته به داده‌ها پایبند خواهند بود و همه شاخص‌های موجود را با ذهنی باز ارزیابی خواهند کرد. ایزابل اشنابل، عضو هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا که با کاهش سریع نرخ بهره مخالف بود، در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود اظهار کرد: «انتظارات تورمی شرکت‌ها و خانوارها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

این درحالی است که پیش‌تر گفته بود: «انتظارات تورم همچنان بالاست و اقتصاد اکنون در برابر شوک‌های جدید شکننده است.» یکی از اعضای دیگر شورای حاکمه گفت: «به نظر می‌رسد جدیدترین داده‌های اقتصادی خطرات نزولی را تایید می‌کنند.» توماس ویلادک، اقتصاددان گفت که بخش عمده‌ای از تصمیم‌گیری‌ها به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده بستگی دارد. او تصریح کرد: «من معتقدم اگر دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز شود و عدم اطمینان ژئوپلیتیک و چشم‌انداز جنگ تجاری را افزایش دهد، بانک مرکزی اروپا در هر نشست ماهانه خود نرخ‌ها را کاهش خواهد داد. از سوی دیگر، اگر کامالا هریس به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده انتخاب شود، انتظار می‌رود که روند انبساط های پولی کندتر باشد.» برخی از اقتصاددانان نیز معتقدند که کاهش نرخ بهره در ماه اکتبر تنها به این جهت اعمال می‌شود که بانک مرکزی اروپا از سرعت رشد اقتصادی خود اطمینان حاصل کند.

--> اخبار مرتبط