سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

موفقیت یک شرکت فناور در بومی‌سازی لیزر کم‌توان برای کاهش درد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
موفقیت یک شرکت فناور در بومی‌سازی لیزر کم‌توان برای کاهش درد

تهران - ایرنا - یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی با بومی سازی دو دستگاه لیزرتراپی کم‌توان و تحریک مغناطیسی، نیاز کشور به واردات این دو محصول را مرتفع کرد.

به گزارش روز شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مریم نوربخش مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص کاربرد لیزرتراپی کم‌توان در محدوده توان زیر 500 میلی‌وات در حوزه‌هایی همچون پزشکی و فیزیوتراپی گفت: کاربرد این محصولات فناور، در درمان بیماری‌های مختلف و انواع دردها تایید شده و دارای قابلیت های مختلفی برای درمان انواع زخم ها، التهاب‌ها و دردها است.

این فعال حوزه فناوری می گوید: این محصول دانش‌بنیان، اکنون نیاز جامعه درمانی را برطرف کرده است و در فاز بعدی، محصولی برای تحریک مغناطیسی مغز (TMS) تجاری‌سازی می‌شود.

به گفته وی، در این محصول که مبتنی بر یک روش غیرتهاجمی است، با القای یک میدان مغناطیسی خاص توسط یک سیم‌پیچ عایق و به صورت پالس‌های کوتاه مدت روی نقاط مشخصی از جمجه انجام می‌شود تا عوارض ناشی از عارضه‌هایی همچون سکته مغزی کاهش یابد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این محصول دانش‌بنیان تاکنون تست های حیوانی را سپری کرده و در حال نهایی کردن بخش های مختلف و پایداری دستگاه است.

وی افزود: هر دو محصول در حوزه سلامت، بالینی و پژوهشی کاربرد دارد و پیش‌بینی می‌شود برای پوشش 30 درصدی فیزیوتراپی‌های کشور، حداقل 2 هزار دستگاه لیزرتراپی نیاز باشد.

نوربخش بیان کرد: برای تامین نیاز 30 درصد از حوزه روانپزشکی کشور، حداقل 500 دستگاه مورد نیاز است که در صورت وجود سرمایه در گردش، این شرکت قادر به ساخت سالانه 100 دستگاه خواهد بود.

به گفته وی، مزیت اصلی نوآوری در این محصول، قابل حمل بودن، سبک بودن و امکان شارژ مجدد آن است که این ویژگی‌ها، تقریبا در هیچ دستگاه لیزرتراپی ایرانی و خارجی که خوشه‌ای و دارای چندین توان و طول موج باشد، وجود ندارد.

نوربخش گفت: این شرکت در حال حاضر صادرات را آغاز کرده و با بهره گرفتن از تجربه‌های خود در تولید و توسعه محصولات حوزه سلامت، توانسته است صادرات هر دو محصول لیزرتراپی و تحریک عصبی مغز را به عنوان برنامه‌ای جدی دنبال کند.

وی همچنین تصریح کرد: میزان ارزآوری این شرکت با قیمت ارزی محصول لیزرتراپی برای هر نمونه، میانگین 300 تا 500 دلار است که با صادرات حداقل 500 نمونه ایران‌ساخت از این محصول حدود 200 هزار دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل خواهد شد.

این فعال حوزه دانش بنیان افزود: دستگاه تحریک عصبی مغز نیز می‌تواند تا پایان سال با قیمت ارزی 25 هزار دلار روانه بازار شده و صادرات حداقل هفت نمونه از این محصول ایران‌ساخت، ارزآوری 130 هزار دلاری را به دنبال خواهد داشت.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*