شنبه 29 اردیبهشت 1403

مولف کتاب «فرهنگ شرق و غرب‌» درگذشت

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مولف کتاب «فرهنگ شرق و غرب‌» درگذشت

مرتضی رهبانی نویسنده، مترجم و مولف کتاب «فرهنگ شرق و غرب‌: تحلیل تاریخ از دیدگاه روان‌شناسی» بر اثر کهولت سن درگذشت.

مرتضی رهبانی نویسنده، مترجم و مولف کتاب «فرهنگ شرق و غرب‌: تحلیل تاریخ از دیدگاه روان‌شناسی» بر اثر کهولت سن درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رهبانی پژوهشگر، نویسنده و مترجم بر اثر کهولت سن درگذشت.

رهبانی به‌عنوان پژوهشگر، نویسنده و مترجم در جوانی از هواداران نهضت ملی شدن نفت بود که به دنبال کودتای 28 مرداد 1332 در اواسط دهه 1330 از ایران مهاجرت کرد. او در آلمان غربی به تحصیل روان‌شناسی پرداخت و با کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در آلمان همکاری داشت. در کنار برخی فعالیت‌های تجاری، در شهر هانوفر نیز یک کتاب‌فروشی تأسیس کرد که بعدها، به هنگام بازگشت به وطن، آن را به کارکنان آلمانی‌اش واگذار کرد.

این‌پژوهشگر با پیروزی انقلاب، در سال 1358 به ایران بازگشت و در لواسان ساکن شد. مباحث تمدنی و به‌ویژه سهم و نقش فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی در تمدن جهانی از موضوعات مورد توجه و علاقه او بود که تالیفات و ترجمه‌هایی در این‌حوزه‌ها از خود به جا گذاشته است.

سیاست عملی (1365)؛ فرهنگ شرق و غرب‌: تحلیل تاریخ از دیدگاه روان‌شناسی (نشر نی، 1379)؛ فرهنگ شرق و چالش‌های فرهنگ شرق (نشر ثالث، 1386)؛ فرهنگ غرب و چالش‌های آن (نشر ثالث، 1387)؛ روحیه ایرانی؛ روحیه شرقی: نقد و بررسی کتاب سازگاری ایرانی مهندس بازرگان (چاپخش، 1387) ازجمله تالیفات این‌محقق هستند.

ترجمه‌های منتشرشده از رهبانی هم به این‌ترتیب هستند: یوهانس گوتنبرگ / ماتیاس گِسکِه (دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1373) و فرهنگ اسلام در اروپا / زیگرید هونکه (چاپ نهم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1395).

مرتضی رهبانی متولد سال 1312 بود و روز 5 مرداد 1401 درگذشت.