یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

مومنی: «ولایت»، از مصادیق نعمت‌های باطنی است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
مومنی: «ولایت»، از مصادیق نعمت‌های باطنی است

حجت الاسلام سیدحسین مومنی گفت: نعمت به دو شکل ظاهری و باطنی به ما ارائه می‌شود که ولایت یکی از مصادیق نعمت باطنی است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در دومین روز از همایش سالانه مدیران هیئت‌های رزمندگان اسلام از سراسر کشور، حجت الاسلام سیدحسین مومنی از خطبای شناخته شده کشور سخنرانی کرد.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به فرصت هایی که خداوند برای بندگانش قرار داده است، گفت: خداوند متعال فرصت‌های بندگی زیادی برای بندگانش قرار داده است. این فرصت‌ها بر دو نوع هستند؛ نعمت و رحمت. خداوند، در ازای رحمت مطالبه‌ای از ما ندارد اما در ازای نعمت‌ها از ما مطالبه دارد. براساس آیات سوره لقمان، نعمت‌ها بر دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند: نعمت ظاهری و نعمت باطنی. نعمت ظاهری آن چیزی است که به چشم می آید و دیده می شود. مثلا هم اکنون در محضر امام هشتم هستیم و نعمت زیارت امام معصوم برخورداریم. نعمت های ظاهری دیگر نیز عبارتند از: نعمت دین، پدر و مادر و....

2 شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب / جمعیت ملاک سنجش نیست

وی ضمن تعریف مفهوم نعمت باطنی تاکید کرد: در نقطه مقابل، نعمت باطنی به معنای آن نعمتی است که دیده نمی شود. یکی از نعمت های باطنی، «ولایت» است. ولایت، رکن و محور است، پس نعمت است. باید دقت داشته باشیم که این نعمت باطنی در قالب هیئت به ما ارزانی داشته شده است. امام خمینی (ره) فرمودند: هر چه داریم از روضه امام حسین علیه السلام و عاشورا است. بنابراین هیئت مهم است.

این خطیب ضمن بیان آداب هیئت‌داری گفت: دقت داشته باشید که هیئت آدابی دارد که باید رعایت شود. برای مثال منبر موضوعیت دارد و باید در همه هیئات برقرار باشد و به وظیفه بسیار مهم خود که جهاد تبیین است، بپردازد. روایت داریم که وقتی مجلس هیئتی برای عزای ائمه معصومین برپا می شود، حتما صاحب دارد و خود امامان ما در آنها حضور پیدا می‌کنند. بنابراین تاکید می شود که هیئت یک فرصت بسیار مهم است که باید مغتنم شمرده شود.

وی توصیه‌هایی نیز به مدیران هیئت های رزمندگان اسلام در سراسر کشور داشت و گفت: دشمن می خواهد بداخلاقی را در جامعه بگستراند و ما را از خیرخواهی دور کند. هیئتی‌ها باید بسیار مراقبت کنند و به دیدن هم بروند. بارها تاکید کرده‌ام که مسئولین هیئت رزمندگان در سراسر کشور باید با روابط عمومی قوی در مجالس دیگران حضور پیدا کنند، چرا که چنین حضورهایی قطعا باعث جذب می شود. از سویی دیگر، فراموش نکنید که هیئت بهترین مکان برای بالابردن بصیرت است؛ البته نباید فراموش کنیم که از چه روشی برای بصیرت‌افزایی استفاده کنیم.