شنبه 22 اردیبهشت 1403

میزان بارش‌های امسال یزد کمتر از سال گذشته بود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
میزان بارش‌های امسال یزد کمتر از سال گذشته بود

برهانی گفت: با توجه به بحث تغییر اقلیم که ایجاد شده است، الگوی بارش‌ها به سمت آخر فصل زمستان و فصل بهار دارد جابجا می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا برهانی مدیرکل هواشناسی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، پیرامون وضعیت بارش‌های سال آبی جاری و احتمال کمبود آب در استان یزد گفت: امسال در فصل پاییز هم حتی بارندگی آنچنانی نداشتیم و بارش‌هایی که در استان یزد داشتیم، بیشتر در اوایل فصل بهار بود.

وی افزود: به عبارت دیگر اگرچه بارش خیلی زیادی نداشتیم اما بارش‌ها در فصل بهار نسبت به فصل پاییز نسبتا بیشتر بود هرچند نسبت به اسفند و فروردین سال آبی قبل، استان یزد امسال کم‌باران بود.

مدیرکل هواشناسی استان یزد اظهار داشت: این در حالی است که مقدار بارش‌ها نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشت و فقط بارش‌های فصل بهار مقدار خیلی کمی بیشتر از سال قبل بود؛ اما با توجه به اینکه این بارندگی‌ها ادامه نداشت و تکرار نشد باید گفت الان شرایط از نظر میزان بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال و حتی نسبت به سال گذشته کمتر است.

برهانی خاطرنشان کرد: با توجه به بحث تغییر اقلیم که ایجاد شده است، الگوی بارش‌ها به سمت آخر فصل زمستان و فصل بهار دارد جابجا می‌شود؛ یعنی بارش‌هایی که عمدتا انتظار داشتیم طبق روال عادی 50 سال گذشته بیشتر در واخر پاییز و اوایل زمستان اتفاق بیفتد الان و با توجه به تغییر اقلیم بیشتر به سمت آخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این تغییر زمان بارش‌ها از لحاظ بارش مؤثر و تأمین ذخایر آب زیرزمینی می‌تواند تغییراتی را ایجاد کند، چرا که بارش‌های جامدی کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد ادامه داد: به عبارت دیگر وقتی بارش‌ها به سمت فصل گرم سال جابجا می‌شود، بدیهی است که بارش‌های جامدی مثل بارش برف کاهش پیدا می‌کند و بیشتر بارش‌ها به شکل غربالی و با شدت بالا و زمان کوتاه اتفاق می‌افتد و این خودش می‌تواند در تغذیه منابع آبی و ذخیره آبی تأثیر منفی داشته باشد که این هم ناشی از تغییر اقلیم است.

انتهای پیام /