جمعه 15 تیر 1403

نامزد‌ها درمورد FATF چه می‌گویند؟/ محل اختلاف جدی پزشکیان و جلیلی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نامزد‌ها درمورد FATF چه می‌گویند؟/ محل اختلاف جدی پزشکیان و جلیلی

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مرضیه کوثری: یکی از موضوعاتی که تقریبا در همه مناظرات دور اول و در اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، FATF بود. صحبت درمورد FATF این قابلیت را داشت که مناظرات را از یکنواختی خارج کند و دو طرف مناظره را به چالش بکشد و به این ترتیب کاندیدا‌ها با نقد طرف مقابل، موضع صریح خود را اعلام می‌کردند. با اینکه FATF حداقل یکبار در مناظرت سیاسی شنیده...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مرضیه کوثری: یکی از موضوعاتی که تقریبا در همه مناظرات دور اول و در اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، FATF بود. صحبت درمورد FATF این قابلیت را داشت که مناظرات را از یکنواختی خارج کند و دو طرف مناظره را به چالش بکشد و به این ترتیب کاندیدا‌ها با نقد طرف مقابل، موضع صریح خود را اعلام می‌کردند.

با اینکه FATF حداقل یکبار در مناظرت سیاسی شنیده شده اما از لحاظ مفهومی نیاز به بازبینی دارد. FATF یک گروه اقدام مالی است که درواقع رصدکننده وضعیت مالی کشورهاست و برای وضعیت مالی هر کشور استاندارد‌ها و معیار‌هایی اعلام می‌کند. وظیفه‌ای که برای FATF تعریف شد، بررسی روند پولشویی در دنیا بود. علاوه بر این، وظیفه دیگری به عهده این گروه گذاشته شد که باید «بازار‌های هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم» بررسی کند. دستورات و توصیه‌های این گروه در 41 بند خلاصه می‌شود که از سال 95 تاکنون، 38 بند آن در کشور درحال اجراست.

باتوجه به چالشی بودن و ارتباط مستقیم این موضوع با سیاست خارجی و اقتصاد کشور، نظرات کاندیدا‌ها در این مورد قابلیت بررسی و تامل دارد.

FATF، راهگشای مشکلات کشور

راه حل اکثر مشکلات درنظر مسعود پزشکیان، حل کردن مسئله FATF است؛ و باور دارد که تا این مشکل حل و فصل نشود، تقریبا شانسی برای درست شدن مشکلات کشور وجود ندارد. باتوجه به صحبت‌های پزشکیان درخصوص FATF و سیاست خارجه، برنامه وی ارتباط و تعامل گسترده با کشور‌های دنیاست. عقیده پزشکیان این است که بیش از اینکه توانمندی‌های داخل کشور باعث رشد و چرخش اقتصاد شود، ارتباط با کشور‌های مختلف منجر به افزایش کیفیت زندگی می‌شود.

پزشکیان در مناظره اول مرحله دوم در همین رابطه نظر خود را به این شکل بیان کرد: «این امکان وجود دارد که بدون ارتباط با دنیا و در قفس زندگی کنیم، اما صرفا می‌توانیم زندگی بخور و نمیر داشته باشیم.» اولویت دولت وی ارتباط با کشور‌های همسایه است و سپس، روابط با سایر کشور‌ها توسعه پیدا می‌کند.

ارتباط سیاسی - اقتصادی اگر صرفا با یک کشور باشد این خطر را دارد که طرف مقابل از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کند؛ به همین خاطر پزشکیان اعتقاد دارد که تعامل ما باید با کشور‌های مختلفی باشد تا این مسئله که طرف مقابل خواسته‌های خود را به کشور تحمیل و دیکته کند، از بین برود.

در کلامی خلاصه‌تر، پزشکیان باور دارد موضوعی که باعث پیشرفت در داخل کشور می‌شود، تعامل کامل با کشور‌های جهان است. به عبارت دیگر درصورت غافل ماندن از معاشرت با سایر کشور‌ها می‌توانیم زندگی در حد متوسط و نیاز‌های اولیه داشته باشیم، اما درنهایت، عمق ارتباط ما با دنیا است که باعث ارتقای اقتصاد و معیشت مردم می‌شود؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد خواسته‌های گروه FATF را باید اجرایی کرد.

مردم نباید معطل اجرای FATF بمانند

دیدگاهی که سعید جلیلی به FATF دارد، نقطه مقابل پزشکیان است. جلیلی به این معتقد است که لزوما همه بند‌هایی که این گروه تعیین می‌کنند، لازم‌الاجرا نیست. طی بررسی‌هایی که به گفته وی انجام شده، اکثر کشور‌هایی که این توافق همکاری را امضا کردند، همه بند‌های آن را به اتمام نرسانده‌اند. به‌طوری که حتی یکی از کشور‌های اروپایی، نصف بند‌های FATF را انجام نداده است.

جلیلی نظر خود را به این صورت توضیح می‌دهد: «شما شروع می‌کنید و همه این بند‌ها را انجام می‌دهید، گروه مقابل می‌گوید من این‌ها را قبول ندارم و تازه وقتی همه این کار‌ها را انجام بدهید، به شما می‌گویم گام بعدی که باید بردارید چیست! در ادامه بجای اینکه او را متهم کنید، ملت خود را متهم و معطل FATF می‌کنید. می‌گویید، چون چنین چیزی گفته پس فعلا واکسن نمی‌خریم.»

جلیلی در ادامه این صحبت، به اتفاقی در سال 97 اشاره کرد: «اعضای دولت در بهمن سال 97 نامه زدند که اگر FATF امضا نشود، اسفند ماه همان سال نمی‌توانیم حقوق‌ها را بدهیم، درحالی که الان سال 1403 است و حقوق‌ها دارد پرداخت می‌شود.»

چشم اندازی که جلیلی درنظر دارد، کشوری است که خود را نیازمند به خارج نمی‌بیند؛ بند‌هایی از FATF که قابلیت اجرا شدن داشته در حال اجراست و سایر بند‌ها بدلیل تعارض منافع با اقتصاد داخل کشور، قابلیت اجرایی ندارد. درنتیجه چرخ اقتصاد کشور می‌تواند بدون حمایت از سایر کشور‌ها بچرخد و مردم بازیگران اصلی پیشرفت اقتصاد هستند.