جمعه 20 مهر 1403

نامه بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران به رئیس‌جمهور پیرامون کالابرگ

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نامه بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران به رئیس‌جمهور پیرامون کالابرگ

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشکده‌های مدیریت و حسابداری دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران به رئیس‌جمهور پیرامون "کالابرگ" نامه‌ای را نوشته اند. متن این نامه به شرح ذیل است: بسمه تعالی جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم همان طور که مستحضر هستید دولت سیزدهم در ابتدای راه شعار اصلی خود را عدالت‌خواهی و حمایت از مستضعفین...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشکده‌های مدیریت و حسابداری دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران به رئیس‌جمهور پیرامون "کالابرگ" نامه‌ای را نوشته اند. متن این نامه به شرح ذیل است: بسمه تعالی جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم

همان طور که مستحضر هستید دولت سیزدهم در ابتدای راه شعار اصلی خود را عدالت‌خواهی و حمایت از مستضعفین بیان کرد و نیز اولویت سیاستی خویش را «جراحی اقتصادی کشور» اعلام نمود. از ثمرات این جراحی اقتصادی حذف ارز 4200 بود که قرار شد یارانه آن به رفع مشکلات مالی مردم در تامین کالا‌های اساسی اختصاص داده شود. از همان ابتدا برای سازوکار این اختصاص، طرح کالابرگ مطرح شده بود که در عین لحاظ مسائل کارشناسی پیرامون آن، با ابهاماتی در امر اجرا مواجه بود. به همین سبب بعد از گذشته مدتی با پدیده پرداخت نقدی این یارانه مواجه شدیم، اقدامی که اصابت به هدف را برای این تصمیم زیر سوال می‌برد و با شعار‌های دولت محترم ناسازگاری داشت و نه تنها شیرینی عدالت در این تصمیم نادیده گرفته شد، بلکه خمودگی تصمیم در برابر رفع مشکلات محرومان را بیش از پیش نمایان ساخت.

جناب آقای رئیسی!

طبیعی است که دهک‌های پایین جامعه تمایل بیشتری بر پرداخت نقدی یارانه دارند. اما دلیل آن چیست؟ مقوله «تورم انتظاری» حاصل از حذف یارانه ارزی 4200 موجب افزایش دیگر هزینه‌های زندگی از جمله اجاره‌بهاء شده است و عملا اولویت‌های دیگری برای این طبقات به‌وجود آورده است. پرداخت مجدد یارانه نقدی و در واقع استمرار این معضل مردم را از خرید کالا‌های اساسی باز می‌دارد و عملاً باعث عدم دستیابی به اهداف طرح می‌شود. در واقع و به زبان کارشناسی، وارد شدن این یارانه به جریان اصیل تولید، موجب رسیدن اقلام بدست مردم می‌شود و در واقع منجر به مولد شدن جریان اقتصاد می‌شود، اما پرداخت نقدی آن آثار تورمی وحشت‌انگیزی به دنبال دارد که مشخصاً به دلیل وارد شدن این مبلغ در بخش «غیر مولد» اقتصاد است. دولت شما اولین دولتی نیست که می‌خواهد یارانه متعلق به مردم را هدف‌مند کند! تجربه تورم‌های اساسی ناشی از پرداخت نقدی، در دیگر دولت‌های جمهوری اسلامی قابل بازخوانی است و دلیل این حجم از تکرار اشتباهات گذشته در تاریخ سیاست‌گذاری اقتصادی مبهم است!

آقای رئیس جمهور!

سوال اینجاست، اگر طرح کامل نبود چرا به مقام اجرا رسید؟ اگر منابع غیر قابل تامین بود که البته طبق گفته سخنگوی دولت شما قابل تامین بود، چرا به صورت نقدی اجرا شد؟ آیا از همان ابتدا نحوه تخصیص یارانه مشخص شده بود؟ این اقدام ناقص نه تنها باعث افزایش فاصله طبقاتی جامعه شد، بلکه طبقات محروم و مستضعف را زیر تیغ ِاین جراحی از بین برد! اکنون نیز بعد از چند ماه سردرگمی، تصمیم سردرگم‌تر أخذ شده است؛ گذشته چندین ماه از پرداخت نقدی این یارانه، زمزمه‌هایی بر اختیاری شدن کالا برگ به گوش میرسد. تصمیمی که نه تنها بیش از پیش شاهد ویرانه شدن طبقات فرودست می‌شود، بلکه تلخ‌کامی‌های ناشی از بی‌عدالتیِ دولت قبل در فاجعه آبان 98 را نیز یادآوری می‌کند، البته با سازوکاری متفاوت‌تر و کشنده‌تر به‌نام «افزایش تورم»!

بسیج دانشجویی خود را همواره متعهد به آرمان‌ها و ارزش‌های مقدس انقلاب اسلامی دانسته و تعامل سازنده بین دانشگاه و دولت را راه حل پیش‌برد این آرمان‌ها و ارزش‌ها در بطن نهاد‌های جمهوری اسلامی می‌داند. به‌همین سبب خواستار اجرای شفاف و صحیح کالابرگ به صورت عرهه کالا‌های اساسی مورد نیاز واقعی مردم می‌باشد تا شعار‌های جنابعالی رنگ واقعیت گیرد و روند تصمیم‌گیری دولت به ریل عدالت و حمایت از محرومان برگردد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته