شنبه 8 اردیبهشت 1403

ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: فرمانده، کارکنان و خانواده‌های ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

فرمانده کل قوا درباره ماموریت ناوگروه 86 ارتش گفتند؛ «مأموریت موفق و افتخارآمیز این ناوگروه در پیرامون کره زمین را حاصل همت بلند، اراده راسخ، اعتماد به‌نفس، قدرت طراحی، دانش پیشرفته نظامی، مدیریت کارآمد و «شجاعت و استقامت در مقابل سختی‌ها» است. این حرکت بزرگ بار دیگر نشان داد موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها و امیدهای برآورده شده، از دل حرکت و تلاش و سختی به‌وجود می‌آید.

اشاره ایشان به ماموریت بیش از 230 روزه ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش است. ماموریتی که بسیاری از کارشناسان و حتی دریانوردان باسابقه گفته بودند که اجرای این کار غیر ممکن است.

این سختی در یک مقطع خود را بیشتر از همه نشان داد، جایی که دریادار ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی فارس گفته بود؛ «ما در بررسی‌های خود فقط توانستیم دو کاپیتان ایرانی پیدا کنیم که آن‌ها با نفتکش‌های سنگین یعنی سوپرتانکرهای 300 هزار تنی بخشی از این مسیر را طی کرده بودند، مشورت کردیم. البته این مشورت برای ما چندان امیدبخش نبود و این دو عزیز در ابتدا وقتی تناژ واحدهای ما را متوجه شدند، گفتند اصلاً فکرش را هم نکنید چون امکان عبور برای شما وجود ندارد.»

اجرای موفق و بدون هیچ‌گونه آسیبی به نیروها و ناوگان حاضر در ماموریت 8 ماهه ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش نه تنها ایران و غرب آسیا بلکه همه جهان را غافلگیر کرد که چگونه ایران توانست با ناوگان دریایی خود به دریاهایی سفر کند که نیازمند تجهیزاتی با تناژ بالاتر است. اما، نکته‌ای که در کنار اهمیت اجرای بدون آسیب ماموریت ناوگروه 86 خودنمایی می‌کند، رکوردهایی است که برای اولین‌بار به دست آمده.

در ابتدا، دو بازوی اصلی ماموریت 360 نیروی دریایی ارتش را معرفی کرده و سپس رکوردهای به دست آمده را تشریح می‌کنیم.

* دنا و مکران؛ نگین ایرانی بر انگشتری آب‌های آزاد

ناو سرفرماندهی ماموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش، دنا نام دارد. ناوشکن دنا؛ 94 متر طول، 11 متر عرض دارد که فاصله دکل تا پایین‌ترین نقطه آن 20 متر و ابعاد آبخور این شناور 3.2 متر است. در حوزه سازه و روسازه از ورق و پروفیل‌های دریایی و برای روسازی آن از آلومینیوم دریایی به وزن 600 تُن استفاده شده است. این شناور قادر است علاوه بر جابجایی حدود 200 نفر پرسنل تعدادی از نیروهای یگان عملیات ویژه را حمل کند.

در حوزه تسلیحات نیز، دنا به یک فرونند توپ 76 میلی‌متری فجر 27، یک فروند توپ 40 میلی‌متری فتح، 2 فروند توپ 20 فتح، 2 تیر موشک پدافندی محراب، 4 فروند موشک کروز قدیر یا قادر و 2 پرتابگر اژدر 324 کوسه تجهیز شده است. رادار کنترل آتش باند X ثامن دیگر تجهیز این ناوشکن است.

ناخدایکم داود قلی‌زاده یکی از افراد گروه طراحی و ساخت ناوشکن دنا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی فارس، با اشاره به توان راداری این شناور می‌گوید که این امکان برای ناوشکن دنا وجود دارد تا در اتاق جنگ خود بتواند 100 هدف سطحی، زیر سطحی و پروازی را مشاهده کرده و پس از تعیین اولویت توسط فرمانده اتاق عملیات این شناور، با آن‌ها درگیر شود.

یکی‌دیگر از توانمندی‌های ناوشکن دنا که در جریان ماموریت 360 (ناوگروه 86) مشخص شد، تحمل 48 درجه کجی در طوفان‌های سنگین بود. چرا که این ناو برای 28 درجه کجی طراحی شده است.

ناوبندر مکران دیگر بازوی اجرای موفق ماموریت ناوگروه 86 ارتش است. مکران، یک جزیره متحرک 121 هزارتُنی است که نیروی دریایی ارتش آن را با تغییر کاربری یک نفتکش به یکی از بزرگترین ناوبندر‌های بالگردنشین تبدیل کرده است‌. این ناوبندر که در زمان حاضر بزرگترین شناور نظامی کشور است، در سال 1399 به نیروی دریایی ارتش ملحق شد و وظیفه پشتیبانی از ناوهای رزمی نیروی دریایی را به‌عهده دارد.

مکران می‌تواند 5 بالگرد را به طور همزمان بر روی عرشه خود جای دهد.

دیگر قابلیت ناوبندر مکران که فرمانده آن اعلام کرد، این است که این ناوبندر می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری کامل دوبار دور کره‌زمین گردش بزند.

* ناوگروه 86 ارتش کدام رکوردها را ثبت کرد؟

نیروی دریایی ارتش در ماموریت 360 که با حضور بیش از 350 دریانورد انجام شد، چندین رکورد و دستاورد داشت که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مسافت: ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش توانست برای اولین‌بار از آغاز دریانوردی‌های بین‌المللی خود، مسافت بیش از 60 هزار کیلومتری را طی کند.

طراحی نرم‌افزار بومی هواشناسی: نیروی دریایی ارتش برای اولین‌بار توانست یک نرم‌افزار بومی طراحی کرده و ساخته است که در پیش‌بینی آب و هوا در بدترین حالت فقط دو درصد خطا دارد.

نرم‌افزار راهنمای توزین شناور‌های سنگین: این نرم‌افزار با نام نرم‌افزار بارگیری با حساسه‌های خود به کاربر کمک می‌کند تا توزین بار در سرتاسر کشتی به درستی انجام شده و از آسیب و ایجاد شکستگی در مقابل طوفان‌های سنگین جلوگیری کند.

اورهال و بازآماد (آماد و پشتیبانی): یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها در حوزه نظامی، آماد و پشتیبانی است. رعایت دقیق مقررات و دستورالعمل‌های این حوزه یکی از الزامات هر فعالیت نظامی است. نیروهای فنی حاضر در ماموریت 360 با اورهال به موقع و در حین اجرای ماموریت کمک کنند تا تجهیزات برای ادامه مسیر آماده و سرحال شوند.

دیپلماسی دفاعی دریایی: ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش علاوه بر اجرای ماموریت نظامی توانست در حوزه دیپلماسی دفاعی دریایی نیز وارد عمل شده و این حوزه را از طریق این سفر با چندین کشور تقویت کند. یکی از آن‌ها، ورود ناوگروه به برزیل مصادف با 120 مین سالگرد ارتباط ایران و برزیل، به گفته دریادار ایرانی این دستاورد کمی نبود و در واقع با این کار توانستیم ایران هراسی که علیه ما وجود دارد را بشکنیم.

اولین بیمارستان دریایی: یکی‌دیگر از دستاوردهای ماموریت 360 ایجاد و فعالیت یک بیمارستان مستقل و با تجهیزات کامل در ناوگروه بود. در این بیمارستان، سه عمل موفق جراحی انجام شده است. بیمارستان مستقر در ناوگروه به دلیل وجود تجهیزات و پزشکان مجرب به حدی پیشرفته و مجهز بود که چنانچه در طول مسیر کشوری دچار بلایای طبیعی شده و از این یگان درخواست کمک داشته باشد بتواند با بالاترین کیفیت به آن کشور و مردمش خدمات پزشکی ارائه کند.

استقرار بانک خون: استقرار یک بانک خون مجهز در ناوگروه 86 دیگر دستاورد مهم ماموریت 360 بود. به نحوی که فرماندهان در انتخاب نفرات برای این ماموریت به گونه‌ای عمل کردند که گروه خونی افراد بتواند نیازهای یکدیگر را پوشش دهد.

* ماموریت ناوگروه 86؛ یک افتخار بزرگ

ماموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به دستاوردهای به‌دست آمده و رکوردهای ثبت شده باید یک اتفاق و رویداد ویژه در حوزه نظامی برای ایران دانست.

اهمیت رویداد در سخنان رهبر انقلاب به خوبی آشکار و هویداست، به نحوی که ایشان دراین‌باره فرمودند؛ «65 هزار کیلومتر دریانوردی در حدود 8 ماه را افتخاری بی‌سابقه در تاریخ دریانوردی ایران دانستند و گفتند: این حرکت پرمعنا و عمیق را نباید به چشم یک حادثه نظامی و دریایی نگریست؛ چرا که هر یک از عوامل شکل دهنده آن درخور توجه و درس‌آموزی است.»

فرمانده کل قوا در بخش دیگری تاکید کردند؛ تجربه‌های جدید و ارزشمند برای نیروی دریایی و نیروهای مسلح را از دیگر امتیازات دریانوردی ناوگروه 86 است. این ذخیره‌های علمی باید در دانشگاه‌های مرتبط با نیروی دریایی تدریس شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروی دریایی ارتش ناوگروه 86 این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 2
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 3
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 4
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 5
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 6
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 7
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 8
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 9
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 10
ناوگروه 86 ارتش چه رکوردها و دستاوردهایی داشت؟ 11