یک‌شنبه 27 خرداد 1403

نحوه درمان جوش در بزرگسالان

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
نحوه درمان جوش در بزرگسالان

بیماری پوستی می‌تواند در دوران بلوغ نیز ادامه یابد، اما راه‌هایی برای مدیریت ظاهر شدن مجدد آن وجود دارد.

فرارو - جوش یا آکنه پوستی 95 درصد از افراد را در بریتانیا را در مقطعی از زندگی شان تحت تاثیر قرار می‌دهد و به گفته انستیتوی ملی تعالی سلامت و مراقبت آن کشور حدود 3 درصد از بزرگسالان بریتانیایی با سن بالای 35 سال دچار جوش هستند. علائم آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و زمانی ایجاد می‌شوند که فو‌لیکول‌های مو در پوست مسدود می‌شوند.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، جوش بزرگسالان ممکن است به عنوان یک مشکل ناچیز نادیده گرفته شود، اما محققان در مطالعات متعدد خود دریافته اند که افراد مبتلا به جوش از نظر ذهنی و روانی دائما در چالش چگونگی مقابله با آن به سر می‌برند جوش‌های مزمن و زخم‌های ناشی از آن می‌توانند اثرات منفی قابل توجهی بر اعتماد به نفس و عزت نفس یک فرد داشته باشند. هم چنین، وجود جوش می‌تواند به روابط، شغل و کیفیت زندگی افراد آسیب برساند. ایا جوش چیزی است که می‌آموزید با ان زندگی کنید یا می‌توان آن را ریشه کن کرد؟

چه چیزی باعث بروز جوش در بزرگسالان می‌شود؟

هیچ دلیلی ساده‌ای برای جوش بزرگسالان وجود ندارد. همه جوش‌ها صرفنظر از ان که در چه سنی آغاز می‌شوند چند عاملی هستند. این نوعی تعامل بین هورمون‌های ها و غدد چربی در پوست ماست که باعث ایجاد جوش می‌شود. غدد چربی ما در صورت، پشت، سینه و شانه‌ها بیش‌ترین تراکم را دارند به همین دلیل است که در آن نواحی جوش پدیدار می‌شود. علت دیگر برهمکنش هورمون‌ها و غدد چربی ما با میکروبیوم طبیعی پوست است. افرادی که مستعد ظهور جوش هستند روی پوست خود گونه‌های خاصی از باکتری‌ها به نام C. acnes (Cutibacterium acnes) را دارند.

علل دیگر جوش عبارتند از سابقه خانوادگی جوش، ترشح هورمون کورتیزول در طول دوره‌های استرس و اختلال در خواب که با ترشح سیتوکین‌های التهابی (پروتئین‌هایی که رشد سلول‌های سیستم ایمنی و سلول‌های خونی را کنترل می‌کنند) مرتبط است.

عوامل هورمونی در بزرگسالی

یکی از دلایل زمینه‌ای جوش می‌تواند تغییرات در هورمون‌ها به ویژه آندروژن‌هایی مانند تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (هورمون‌های مردانه که همه ما در پوست خود داریم) باشد. آندروژن‌ها می‌توانند غدد چربی را وادار کنند که سبوم بیش تری تولید نمایند ماده‌ای روغنی که از خشک شدن پوست شما محافظت می‌کند، اما تجمع سبوم در منافذ منجر به ظاهر شدن جوش می‌شود.

بسیاری از افراد به بیماری‌های تشخیص داده نشده مانند تخمدان پلی کیستیک و سایر موارد عدم تعادل هورمونی دچار و مبتلا هستند که می‌تواند منجر به بروز جوش شود. بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که ظاهر شدن جوش بر روی صورت شان پیش از پریود یا عادت ماهانه بدتر می‌شود. تغییرات هورمونی نیز می‌توانند به افزایش قابل توجه جوش دامن بزنند. برخی از کنترل‌های هورمونی می‌توانند جوش را تحریک کرده و یا بالعکس میزان بروز آن را کاهش دهند.

چرا ظاهر شدن جوش در بین زنان شایع‌تر از مردان است؟

جوش دوره بزرگسالی در زنان بسیار بیش از مردان دیده می‌شود. نتایج مطالعه‌ای نشان داد که درجاتی از جوش صورت در 5 درصد از زنان در مقایسه با 40 درصد از مردان وجود دارد. این موضوع به دلیل چرخه‌های قاعدگی زنان و تغییرات در دوران بارداری، پیش از یائسگی و یائسگی است که کار را در برابر نوسانات هورمونی آسیب پذیرتر می‌سازد.

در طول یائسگی سطح استروژن کاهش می‌یابد و هورمون‌های آندروژن ثابت مانده یا افزایش می‌یابند. چنین عدم تعادلی می‌تواند منجر به افزایش تولید چربی شود که خود باعث بروز جوش می‌شود. طبق بررسی انجام شده در سال 2022 میلادی که نتایج آن در مجله بین المللی پوست منتشر شد جوش بزرگسالان در زنان در دهه گذشته به میزان ده درصد در سراسر جهان افزایش یافته است.

ایا می‌توانم از بروز جوش جلوگیری کنم؟

روش‌های جلوگیری از بروز جوش عبارتند از: رعایت روال مراقبت از پوست مناسب از جمله استفاده از محصولات فاقد چربی، اجتناب از لایه برداری بیش از اندازه پوست، عوض کردن مرتب روبالشتی و دریافت مشاوره سفارشی مراقبت از پوست.

پیشگیری از بروز جوش به معنای شناسایی علت زمینه‌ای است که اغلب تحت تاثیر مرحله زندگی شما قرار می‌گیرد. علل جوش در طیف وسیعی از سال‌های نوجوانی تا میانسالی تا یائسگی وجود دارد. علیرغم آن که جلوگیری از جوش به طور کامل کاری دشوار است، اما مراقبت خوب از پوست می‌تواند از تشدید بروز جوش جلوگیری نماید.

گاهی اوقات استفاده از یک مرطوب کننده بسیار سنگین می‌تواند منافذ شما را مسدود کند. اگر متوجه شدید که در مرحله آغازین دچار شدن به جوش سرسفید یا سر سیاه هستید صبح‌ها از یک پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک، یک مرطوب کننده بدون چربی سپس یک کرم ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید. سپس هنگام شب پس از استفاده از پاک کننده از رتینول (محصول ویتامین A) و مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید.

اگر پوست تان مستعد بروز لک است آن چه گفته شد ستون فقرات یک روال اساسی مراقبت از پوست است. از لایه برداری بیش از حد که می‌تواند پوست را تحریک کند خودداری نمایید. مطمئن شوید که روبالشتی‌های تان را به طور مرتب عوض می‌کنید چرا که می‌توانند کثیفی، چربی ناشی از عرق بدن و باکتری‌ها را جذب و جمع کنند.

اگر نتایج سریعی مشاهده نکردید دنبال کردن روال تازه مراقبت از پوست را ترک نکنید. چرخه پوست شما تقریبا 28 تا 32 روز به طول می‌انجامد و پیش از آن که فواید ان را مشاهده نمایید باید چندین چرخه پوستی را طی کنید. هم چنین، اگر جوش شما ادامه پیدا کرد برای مشاوره سفارشی مراقبت از پوست از متخصصان کمک بگیرید. اگر از مراقبت‌های پوستی کاملا نامناسب برای پوست تان استفاده کنید وضعیت پوست تان بدتر خواهد شد.

تغییرات لازم در سبک زندگی برای محافظت از پوست در برابر جوش عبارتند از: پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و کاهش مصرف برخی از مواد غذایی لبنی یا مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا.

تغییرات سبک زندگی برای کمک به پیشگیری از آجوش در بزرگسالان شامل یک رژیم غذایی ضد التهابی است که می‌تواند میوه ها، سبزیجات، چربی‌های غیر اشباع، ماهی‌های روغنی حاوی امگا 3 و غلات کامل را شامل شود. با این وجود، شما نمی‌توانید صرفا با تغییر رژیم غذایی یا حذف یک ماده غذایی خاص از بروز جوش جلوگیری کنید. هم چنین، باید عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرید که در بروز جوش تاثیرگذار هستند.

بسیاری از افراد مبتلا به جوش با تغییر در رژیم غذایی از شیر‌های گیاهی به جای لبنیات دامی استفاده می‌کنند. با این وجود، باید بدانید هیچ گونه راه حل سریعی در این باره وجود ندارد. مطالب منتشر شده در اینترنت از شما می‌خواهند باور کنید که گلوتن، لبنیات و شکر عوامل شیطانی هستند و قطع مصرف آن‌ها می‌تواند هر بیماری پوستی را درمان کند، اما این ادعا از این رو اشتباه است که کماهیت چند عاملی مسئله بروز جوش را در نظر نمی‌گیرد.

با این وجود، در این باره استثنائاتی وجود دارند. داده‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا (مانند نان سفید، غلات صبحانه، برنج سفید و سیب زمینی) می‌توانند به ظهور و گسترش جوش در زنان بالغ دامن بزنند. از آنجایی که شیر جو دوسر بالاترین شاخص گلیسمی را در بین شیر‌های گیاهی دارد اگر می‌خواهید از شیر‌های غیرلبنی استفاده کنید به سراغ شیر بادام شیرین نشده یا شیر سویا بروید.

راه‌های دیگر برای جلوگیری از بروز جوش

از مصرف برخی از مکمل‌های پروتئینی خودداری ورزید. برای جلوگیری از کم آبی پوست مقدار زیادی آب بنوشید. از مصرف بیش از حد چای و قهوه که سطح کورتیزول شما را تحریک می‌کند و تولید سبوم پوست را افزایش می‌دهند خودداری نمایید. پس از ورزش سریع دوش بگیرید تا عرق و باکتری‌ها از بین برود. خانم‌ها باید بدانند اگر مستعد جوش هستند یک لباس ورزشی تنگ باعث افزایش گرمای محیط بدن، تعریق و انسداد رگ‌های خونی شده که خود می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی بر روی سینه و پشت بدن شود.

عوامل محیطی که می‌توانند باعث بروز جوش شوند عبارتند از: مواد شیمیایی خشن مورد استفاده در محل کار و هوای بسیار خشک، مرطوب یا سرد می‌تواند باعث بروز جوش شوند. برخی استروئیدها، آندروژن‌ها و دارو‌های ضد صرع می‌توانند شرایط بروز جوش را تحریک و فراهم کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش از نور مستقیم خورشید ریزش سلول‌های مرده روی سطح پوست را افزایش می‌دهد و منافذ پوستی را مسدود می‌کند که در نهایت به جوش‌های سرسیاه و سرسفید تبدیل می‌شوند.

درمان‌های خانگی برای جوش پوستی

نتیجه یک مطالعه نشان داده که روغن جوجوبا می‌تواند التهاب جوش را کاهش دهد. طبق نتایج مطالعه‌ای دیگر آلوئه ورا می‌تواند به درمان جوش کمک کند. خواص ضد میکروبی روغن درخت چای نیز می‌تواند به کاهش تورم و قرمزی و تعداد زخم‌های جوش کمک کند. در حالی که از سرکه سیب برای درمان جوش پوستی استفاده می‌شود، اما شواهدی قوی برای اثربخشی آن وجود ندارد. هم چنین، صد‌ها سال است که عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی‌ای که دارد برای درمان لک‌های پوستی مورد استفاده قرار گرفته، اما شواهد محکمی برای اثبات تاثیر عسل بر روی جوش پوستی وجود ندارد.

درمان‌های پزشکی برای جوش پوستی

از جمله درمان‌های پزشکی برای رفع جوش می‌توان به کِرِم‌های حاوی آنتی بیوتیک، درمان‌های لیزری، پاکسازی عمیق، فیشیال یا پاکسازی عمیق پوست.

اگر با جوش مزمن دست و پنجه نرم می‌کنید برای درمان پزشکی آن به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراحعه کنید. اولین تجویز آنان برای شما کرم‌های حاوی آنتی ببوتیک خواهد بود. در کنار تغییرات سبک زندگی و یک روال مراقبت از پوست چنین تجویز‌هایی می‌توانند به خوبی کار کنند. با این وجود، اگر پوست تان به دو یا چند آنتی بویتیک پاسخی نداد روآکوتان داروی قوی تری خواهد بود که احتمالا از سوی پزشک برای تان تجویز خواهد شد.

بهترین راه برای درمان جوش ناحیه پشتی بدن

جوش پوست بدن نیز مانند هر جوش دیگری نیاز به درمان دارد اگرچه ممکن است به درمان‌های فشرده تری مانند انتی بیوتیک‌ها نیاز باشد. البته جوش پشت بدن می‌تواند بر افرادی که پیش‌تر دچار جوش صورت بوده اند تاثیر گذاشته و اگر بیش از یک ناحیه بدن را تحت تأثیر قرار دهد نشانه آن است که برای درمان قوی‌تر باید به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید.

از آنجایی که پوست پشت بدن بسیار ضخیم‌تر از پوست صورت است این امر باعث می‌شود محصولات مراقبت از پوست نفوذ نکنند و همین موضوع درمان جوش‌های پشت بدن را دشوارتر می‌سازد.

کارشناسان در مورد آفتاب گرفتن بیش از حد هشدار داده اند چرا که شایع‌ترین عامل بروز سرطان پوست و ملانوما می‌باشد. ملانوما اغلب به دلیل قرار گرفتن متناوب با شدت بالا در معرض نور خورشید رخ می‌دهد.

از دست ندهید

طرز تهیه کیک کاراملی، یک عصرانه خوشمزه و دل‌انگیز بهاری

اگر یک سالاد مهمان‌پسند می‌خواهید، این مطلب مخصوص شماست!

سالاد تن ماهی را با این دستور متفاوت و سس مخصوص درست کنید 

طرز تهیه بستنی میوه‌ای در منزل با روشی آسان