چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

نحوه قیمت گذاری فولاد در بورس کالا و نمودار قیمت محصولات فولادی در بورس کالا

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
نحوه قیمت گذاری فولاد در بورس کالا و نمودار قیمت محصولات فولادی در بورس کالا

قیمت‌گذاری محصولات فولادی همیشه موضوع مهمی بوده است.

آگاهی از شیوه قیمت‌گذاری این محصولات امکان پیش‌برد برنامه‌های مختلف برای معامله مقاطع فولادی را ساده‌تر می‌کند. آهن‌فروشان و دست‌اندرکاران این بازارها باید با نحوه قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا آشنایی داشته باشند.

در این مقاله از شیوه قیمت‌گذاری محصولات مذکور بیشتر می‌خوانید. باید بدانید که مسیر ورود محصولا فولادی به بازار، علاوه بر بورس کالا از سمت واحد نورد و واردات هم شکل می‌گیرد.

قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حیطه قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا حضور دارد و مبنای قیمت‌گذاری این محصول را قیمت کدال شرکت‌های بورسی اعلام کرده است. به عبارت دیگر، مبنای قیمت گذاری مصحولات فولادی در بورس کالا بر اساس قیمت های جهانی، قیمت های صادراتی و مصوبات وزارت صمت تعیین می‌گردد.

هدف از اجرای چنین روندی هم ایجاد بستری برای قیمت‌گذاری منصفانه در بازار بوده است. در واقع، با وجود قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا شکل‌گیری بستری مقدور می‌شود که فارغ از موضوع صادرات مقاطع، شرایطی برای رقابت میان فروشندگان و امکان خرید با قیمتی منصفانه برای شرکت‌ها و خریداران مختلف به‌وجود می‌آورد.

روند قیمت‌گذاری در بازار بورس

عرضه‌کننده‌هایی مانند شرکت فولاد مبارکه، فهرستی حاوی اطلاعاتی در خصوص مقدار عرضه و قیمت پایه فولاد در اختیار بورس قرار می‌دهند. این اطلاعات با در نظرگرفتن شرایط بازار و یک روز پیش از زمان مبادلات در بازار بورس اعلام می‌شود.

میزان عرضه و قیمت هم از سوی بازار بورس به خریداران اطلاع داده می‌شود. برای ثبت نهایی قیمت، لازم است که قیمت پایه عرضه موردقبول متقاضیان و خریداران قرار بگیرد و میزان تقاضا هم برابر یا کمتر از عرضه باشد. در این صورت؛ قیمت اعلام‌شده نهایی می‌شود.

اگر میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، اوضاع متفاوتی کلید خواهد خورد و ناظر بازار از عرضه‌کننده درخواست می‌کند که میزان عرضه را بالا ببرد تا بازار، حالت رقابتی به خود نگیرد. به چنین موقعیتی عرضه ثانویه گفته می‌شود. امکان دارد که در عرضه ثانویه هم میزان تقاضای خریداران بیشتر از عرضه باشد. در این حالت، بازار وارد رقابت می‌شود و قیمت‌هایی قابل‌قبول و موردپذیرش خریداران در سیستم ثبت می‌گردد.

در این حالت، تقاضاها براساس ترتیب نزولی قیمت پذیرفته می‌شوند تا مجموع تقاضاهای پذیرش‌شده به بیشترین مقدار خود برسد. دقت کنید که اگر قیمت پایه عرضه از سوی خریداران پذیرفته نشود و آنها طالب قیمت پایین‌تری باشند، بازار وارد چالش و چانه‌زنی خواهد شد.

در چنین موقعیتی، زمانی قیمت نهایی کمتر از قیمت پایه اعلام خواهد شد که عرضه‌کننده با رصد شرایط، موافق کاهش قیمت باشد. عوامل متعددی روی قیمت‌گذاری بازارها اثرگذارند. برای مثال صادرات میلگرد که از محصولات فولادی مهم بازار به‌شمار می‌رود، امکان دست‌کاری بازارهای مختلف و قیمت‌ها را دارد.

صدور سفارش و تولید محصول از سوی عرضه‌کننده

بعد از طی‌شدن مراحلی که گفته شد، شرکت عرضه‌کننده اقدام به صدور سفارش و تولید محصول مانند سفارش‌های دیگر دریافتی خود می‌کند. تقریباً به دو هفته نیاز است تا سفارش مشتریان ثبت شود و تسویه‌حساب‌ها انجام بگیرد. مهم‌ترین شرکت عرضه‌کننده فولاد کشور هم شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. برای خرید محصولات مختلف مثلا خرید میلگرد از بورس یا مقاطع دیگر باید این روند را بشناسید.

اهمیت عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری فولاد

عرضه و تقاضا از مهم‌ترین عوامل قیمت‌گذاری فولاد در بازار هستند. میزان تقاضای خریداران وابسته به نیاز، هزینه و کیفیت محصولات است. پای عوامل متعدد دیگری هم به‌میان است. برای مثال، تبلیغات و تصمیمات اقتصادی خردوکلان دولت‌ها هم روی نظر خریداران برای شکل‌دهی به تقاضایشان اثر می‌گذارد. عرضه هم که همان مقدار آورده بازارها است و وجود تعادلی میان آن و تقاضا می‌تواند وضعیت بازارها را سلامت نگه دارد.

قیمت محصولات فولادی در بازار بورس کالا توسط عرضه و تقاضای آهن در آن و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای خریدوفروش فولاد در بازار بورس نسبت به معاملات در بازارهای آزاد، قابلیت پیگیری و نظارتی است که در چارچوب آن وجود دارد.

قیمت‌گذاری محصولات فولادی از قیمت‌های جهانی هم اثرپذیری دارد. عرضه و تقاضایی که در بازار جهانی صورت می‌گیرد در کنار موضوعات مهم دیگری نظیر موجودی انبارها می‌توانند باعث بروز تغییرات و نوساناتی در قیمت‌ها شوند. قیمت حامل‌های انرژی هم در این زمینه اثرگذار است و نمی‌توان نقش پررنگ آن را در قیمت‌گذاری بازارها انکار کرد.

البته این را هم در نظر بگیرید که تولیدکنندگان فولاد کشور بیشتر داخلی هستند و به جز اثراتی که در ابعاد بین‌المللی به بازارهایشان وارد می‌شود، عوامل داخلی نظیر سیاست‌گذاری‌های دولتی هم می‌تواند تغییرات و نوساناتی را به آنها تحمیل کند.

نمودار قیمت شمش فولادی در بورس کالا در ماه‌های اخیر 1401

بازار داخلی بورس کالا در ماه‌های اخیر دچار نوسانات و افتی محسوس بوده است. این روند ریشه در بالارفتن هزینه‌های تولید در سال جاری و قیمت فروش شمش در بورس کالا داشته است. فروش شمش برای بسیاری از شرکت‌ها زیر قیمت تمام‌شده بوده و همین روند روی افت بازار فولاد اثرات شدیدی گذاشته است. بازار مقاطع فولادی بسیار حساس است. برای مثال، عوامل مختلفی مانند صادرات تیرآهن یا محصولات مشابه آن یا تصمیمات دولت در خصوص امور اقتصادی مختلف می‌تواند روند بازار را به‌سرعت و به‌شدت تحت‌تأثیر قرار بدهد.

در آخر

با نحوه قیمت گذاری فولاد در بورس کالا آشنا شدید. باید بدانید که رصدکردن قیمت‌های محصولات و مقاطع فولادی مختلف اهمیت زیادی دارد. در جریان قیمت‌ها قرارداشتن راهی برای گرفتن تصمیمات آگاهانه‌تر برای دست‌اندرکاران بازارهای این‌چنینی است.

یکی از پایگاه‌های مطمئنی که امکان استعلام‌گیری قیمت‌ها را ممکن می‌کند، شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) است. این شرکت علاوه بر ارائه اطلاعاتی دقیق، درست و به‌روز از قیمت مقاطع فولادی مختلف، در حوزه تأمین و بازرگانی آنها هم فعالیت می‌کند. برای ارتباط با آیرومارت و آگاهی از تحلیل‌های قیمتی این شرکت درباره نوسانات بازار هم می‌توانید از راه‌های زیر کمک بگیرید:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

  • به وبسایت www.iromart.com مراجعه کنید.

آیرومارت نامی خوش‌سابقه و قابل‌اعتماد است که بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار فولاد برای رصد قیمت‌ها و تأمین و بازرگانی مقاطع به آن رجوع می‌کنند. برای کارکردن در مسیری حرفه‌ای باید با متخصصان در ارتباط قرار بگیرید. شرکت آیرومارت همان بستر حرفه‌ای و تخصصی است که می‌تواند شما را در مسیر پیش‌برد پروژه‌های مختلف‌تان به‌خوبی یاری کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

نحوه قیمت گذاری فولاد در بورس کالا و نمودار قیمت محصولات فولادی در بورس کالا 2
نحوه قیمت گذاری فولاد در بورس کالا و نمودار قیمت محصولات فولادی در بورس کالا 3