دوشنبه 7 آبان 1403

نرخ بیکاری کدام استان‌ها کاهش یافته است؟ / افزایش 2 درصدی نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نرخ بیکاری کدام استان‌ها کاهش یافته است؟ / افزایش 2 درصدی نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ مرکز آمار به تازگی گزارشی از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 1402 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیشتر، با کاهش 0.3 درصدی از فصل بهار به رقم 7.9 درصد رسید. این رقم در مقایسه با فصل تابستان سال گذشته نیز کاهش یک درصدی داشته است. باتوجه به آمار منتشر شده، از بین 26 میلیون و 800 هزار نفری که فعالیت اقتصادی دارند، حدود 24...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ مرکز آمار به تازگی گزارشی از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 1402 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیشتر، با کاهش 0.3 درصدی از فصل بهار به رقم 7.9 درصد رسید. این رقم در مقایسه با فصل تابستان سال گذشته نیز کاهش یک درصدی داشته است.

باتوجه به آمار منتشر شده، از بین 26 میلیون و 800 هزار نفری که فعالیت اقتصادی دارند، حدود 24 میلیون و 600 هزار نفر شاغل هستند. برای سال گذشته بااینکه میزان افرادی که فعالیت اقتصادی دارند عدد مذکور بوده است، اما تعداد افراد شاغل حدود 23 میلیون و 700 هزار نفر برآورد شده بود.

در بخشی از گزارش مرکز آمار، به نرخ بیکاری برای جمعیت 15 سال و بیشتر به تفکیک استان‌های کشور اشاره شده است. برطبق این قسمت، بالاترین کاهش نرخ بیکاری برای استان هرمزگان بوده است. نرخ بیکاری در این استان از تابستان پارسال با عدد 22.6 درصد به عدد 11.5 درصد در تابستان سال جاری کاهش یافته است که درواقع با کاهش 11.1 درصدی در صدر جدول قرار می‌گیرد. سه استانِ خوزستان با 5.3 درصد کاهش، خراسان شمالی با 4.1 درصد و کرمانشاه با 3.3 درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی بالاترین کاهش نرخ بیکاری قرار می‌گیرند. سایر استان‌ها با کاهش نرخ بیکاری در نمودار 1 قابل مشاهده است.

نمودار 1

اما استان‌هایی هم بوده اند که رشد معکوس داشته اند و نرخ بیکاری آن‌ها در طی یک سال گذشته افزایش یافته است. چند مورد از آن‌ها را می‌توان استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری با 2 درصد افزایش، بوشهر با 1.2 درصد، ایلام و سیستان و بلوچستان با 1.1 درصد افزایش دانست. پنج استان دیگر نیز در دسته‌بندی استان‌هایی با افزایش نرخ بیکاری قرار می‌گیرند که در نمودار 2 مشخص شده اند.

نمودار 2

همانطورکه در نمودار دیده می‌شود، پایتخت کشور نیز با رسیدن به نرخ 7.5 درصد و رشد 0.3 درصدی نسبت به سال گذشته، جزو استان‌هایی با افزایش نرخ بیکاری محسوب می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت از تابستان سال 1401 تا تابستان سال جاری، 21 استان با کاهش و 10 استان کشور با افزایش نرخ بیکاری مواجه بوده اند.

نرخ بیکاری کدام استان‌ها کاهش یافته است؟ / افزایش 2 درصدی نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری 2
نرخ بیکاری کدام استان‌ها کاهش یافته است؟ / افزایش 2 درصدی نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری 3