شنبه 7 مهر 1403

نرخ شیوع مواد مخدر در بین دانشجویان مازندران از میانگین کشوری بیشتر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نرخ شیوع مواد مخدر در بین دانشجویان مازندران از میانگین کشوری بیشتر است

ساری ایرنا - دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران نرخ شیوع مواد مخدر در بین داشنجویان دانشگاه‌های دولتی استان را 4.2درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ به نسبت میانگین 3.8درصدی کشوری، نگران کننده است.

طبق آمار حدود 150 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان تحصیل می کنند که از این تعداد حدود 23 هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی مشغول تحصیل هستند و سهم دانشگاههای دولتی استان در آموزش عالی 15 درصد است.

احمد مظفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این که کاهش سن اعتیاد و شیوع مواد مخدر در بین زنان استان مازندران نیز از دیگر چالش های این حوزه است، گفت: امروزه هوشیاری خانواده ها و صد البته مردمی کردن مضرات و خطرات مصرف مواد مخدر بسیار مهم شده است.

وی با اعلام آمار دیگری از نرخ شیوع در بین کارگران صنعتی استان که 13.7درصد است، افزود: افزایش 38درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف انواع مواد مخدر طی سال 98 در مازندران نیز بسیار نگران کننده شده است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان این که طبق نتایج تحقیقات، مواد مخدر زمینه ساز 65درصد آسیب های اجتماعی و جرائم در جامعه است، اظهار داشت: بررسی ها نشان داده که 65درصد همسر آزاری، 55درصد طلاق، 13درصد کودک آزاری، 25درصد قتل عمد، 23درصد نزاع و خشونت، 30 درصد جرائم کیفری و 10 درصد جرائم مالی به خاطر تهیه، توزیع و مصرف مواد مخدر است.

مظفری همچنین با ذکر آمار دیگری مبنی بر این که 63درصد افراد فوت شده مواد مخدر در سال گذشته زیر 40 سال سن داشتند، افزود: حدود 47درصد آنان نیز مجرد بودند.

وی فقر و توسعه نیافتگی، خانواده نامناسب و از هم پاشیده، گسترش مناطق حاشیه ای و افزایش تبعیض درجامعه عامل گسترش آسیب های اجتماعی ناشی از مواد مخدر عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر 60 درصد جامعه از عوارض مصرف مواد مخدر آگاه نیستند و باور های غلط درمانی در حوزه مواد مخدر نیز باید اصلاح شود.

وی از آغاز کارزار رسانه ای مضرات و زمینه ساز بودن آسیب های اجتماعی مصرف مواد مخدر در مازندران خبر داد و گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به همکاری و مساعدت رسانه ها نیاز دارد.

مظفری به وجود 419 مرکز درمانی مواد مخدر در استان مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 55هزارو 966نفر از معتادان استان داروی آگونیست، 48هزارو 637نفر متادون، پنج هزارو 665نفر بوپرنورفین و یکهزارو 934نفر از معتادان استان نیز داروی اپیوم مصرف می کنند.

این مسوول شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران اظهارداشت: در سال گذشته 6 هزار و 380 معتاد در سطح این استان جمع آوری شدند که یک هزار و 312 نفر از این معتادان موسوم به گروههای پرخطر برای ترک و نگهداری به مراکز ماده 15 و 16 معرفی شدند.

وی یکی از طرح های مهم پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران را اجرای طرح یاریگران زندگی در بیش از 2هزار مدرسه استان عنوان کرد و گفت: با هماهنگی آموزش و پرورش این طرح امسال آغاز شده است.

مازندران سه میلیون و 258 هزار نفر جمعیت دارد که 53 درصد از این جمعیت در شهرها و مابقی در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*