جمعه 10 فروردین 1403

نزول بازار سرمایه در هفته حمایت حقوقی‌ها

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
نزول بازار سرمایه در هفته حمایت حقوقی‌ها

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، در حالی که انتظارات تورمی در بازارهای مالی کشور اوج گرفته و شاهد افزایش سطح عمومی قیمت ها در بخش‌های مطرح سرمایه گذاری هستیم، بورس وضعیت متفاوتی را به نمایش گذاشته و میل چندانی به صعود نشان نمی دهد.

به نظر می رسد تجربه دو سال گذشته بورس در افت در شاخص ها سبب شده است، ترس همچنان در بازار سرمایه حکمرانی کند و سهامداران خرد ترجیه می دهند نظاره گر باشند تا معامله گر.

در صورتی که عواملی مانند حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی، تورم در کشور و کاهش نرخ بهره بین بانکی را موثر بر رشد بورس بدانیم، باید در شرایط فعلی و در کوتاه مدت بازار سرمایه صعودی باشد. اما در هفته سوم خردادماه شاهد غلبه ریسک سیاسی و بین المللی بر عوامل رشد دهنده بازار سهام بوده ایم.

در هفته سوم خردادماه علاوه بر خروج پول حقیقی ها از بورس، شاهد حمایت برخی سهام بزرگ بازار از سوی شرکت های حقوقی بوده ایم. اما این مساله نتوانست بازدهی منفی بورس در هفته گذشته را از بین ببرد.

* وابستگی بورس به دلار قطع شده است؟

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند فعلی بورس گفت: بازارهای مختلف کشور متناسب با ارزش دلار خود را تطبیق می دهند و تغییرات را در خود اعمال می کنند. بنابراین با کاهش یا افزایش نرخ دلار شاهد تغییر قیمت سکه، مسکن، دلار، خودرو و سایر بازارها هستیم.

وی ادامه داد: می توان گفت نرخ دلار به صورت لحظه ای بر بازارهای مالی کشور مؤثر واقع می شود. اما در شرایط فعلی بورس از این قاعده مستثنی است و به سرعت خود را با نرخ دلار منطبق نمی کند.

مومنی تاکید کرد: این مساله در صورتی که دایمی باشد می تواند یک خبر خوب برای بازار سرمایه باشد که بازار سهام وابستگی خود را از دلار قطع کرده است. اما به نظر می رسد سهامداران در شرایط فعلی با احتیاط در حال انجام معامله هستند.

* افت شاخص کل بورس

روند نزولی شاخص کل بورس در هفته سوم خرداد ماه تداوم یافت. روز دوشنبه در اولین روز کاری هفته شاخص نزول 27 هزار و 670 واحدی را پشت سر گذاشت. پس از آن روند نزولی شاخص کل متوقف شد و روز سه شنبه هزار و 77 واحد رشد کرد. روز چهار‌شنبه نیز شاخص کل صعود 4 هزار و 911 واحدی داشت.

با اینکه شاخص کل بازار سرمایه دو روز متوالی سبزپوش بود، اما پائین تر از سطح هفته قبل ایستاد. این شاخص در پایان معاملات هفته به رقم یک میلیون و 520 هزار و 298 واحدی رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 21 هزار و 682 واحد افت کند تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.4 درصد باشد.

* پیشی گرفتن شاخص کل هموزن در منفی ها

شاخص کل هموزن نیز مانند شاخص کل در این هفته بازدهی نزولی داشت و در روز دوشنبه با افت 9 هزار و 651 واحدی روبرو شد. در روز سه شنبه کاهش 941 واحدی را تجربه کرد و در روز چهارشنبه با رشد دو هزار 336 واحدی روبرو شد.

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 256 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.92 درصدی را ثبت کرد.

* رشد 26 درصدی ارزش کل معاملات بورس

در جریان معاملات بازار سرمایه میانگین ارزش کل معاملات بورس با رشد 26 درصدی نسبت به هفته قبل از آن به عدد 60 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

روز دوشنبه بالاترین میزان انجام معاملات در هفته سوم خردادماه صورت گرفت که مبلغ 157 هزار میلیارد تومان معامله انجام شد. رشد این رقم مربوط به معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه بوده است.

اما میانگین ارزش معاملات خرد با کاهش 13 درصدی نسبت به هفته دوم خردادماه به عدد چهار هزار میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد در هفته سوم خردادماه از کل معاملات بورس حدود 6 درصد بوده است.

حال باید منتظر ماند و دید واکنش بازار سرمایه به عوامل موثر بر رشد این بازار در هفته های آینده چیست و بازار سرمایه چه روندی را طی های آینده در پیش خواهد گرفت.

نزول بازار سرمایه در هفته حمایت حقوقی‌ها 2
نزول بازار سرمایه در هفته حمایت حقوقی‌ها 3
نزول بازار سرمایه در هفته حمایت حقوقی‌ها 4
نزول بازار سرمایه در هفته حمایت حقوقی‌ها 5
نزول بازار سرمایه در هفته حمایت حقوقی‌ها 6
نزول بازار سرمایه در هفته حمایت حقوقی‌ها 7