دوشنبه 2 مهر 1403

نظارت بیمه مرکزی ضعیف است؛ نیازمند اصلاحیم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نظارت بیمه مرکزی ضعیف است؛ نیازمند اصلاحیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز نظارت در بیمه مرکزی ضعیف شده است و ما نیازمند اصلاح در معیار‌های توانگری بیمه‌ای هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عبدالناصر همتی در آئین تکریم و معارفه رئیس کل بیمه مرکزی در ابتدا به حادثه معدنچیان طبس اشاره کرد و گفت: حادثه رخ داده برای معدنچیان در طبس فاجعه بدی بود. امروز زندگی کارگران تحت فشار است. ارزش افزوده اقتصادی کشور به واسطه کاسبان تحریم در حال خروج از کشور است و در این میان زندگی کارگران هیچ نفعی از این موضوع نمی‌برند و امیدوارم شرایط اقتصادی کشور به ویژه کارگران بهتر شود.

وی در ادامه در رابطه با وضعیت فعلی صنعت بیمه در کشور گفت: بازار و صنعت بیمه متأثر از وضعیت اقتصادی کشور است و در شرایطی که رشد اقتصادی کشور بالا نیست نباید انتظار رشد بالا از صنعت بیمه داشت چرا که رفاه اقتصادی مردم منجر به افزایش بیمه‌ها می‌شود وقتی شرایط زندگی سخت باشد مردم تنها به سمت بیمه‌های اجباری می‌روند.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ما امروز نیازمند رشد اقتصادی بالا هستیم و طبق قانون برنامه هفتم توسعه باید به رشد 8 درصدی برسیم با این حال امروز منابع ما تأمین کننده رشد اقتصاد هشت درصدی نیست.

همتی در ادامه به شاخص ضریب نفوذ بیمه اشاره کرد و گفت: امروز ضریب نفوذ بیمه تازه به عملکرد 7 الی 8 سال پیش بازگشته است و این به خاطر وضعیت اقتصادی است.

نظارت بیمه مرکزی ضعیف است

وی به وظیفه نظارتی بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: امروز نظارت در بیمه مرکزی ضعیف است. در سال‌های اخیر انتظار می‌رفت که حوزه نظارتی بیمه مرکزی تقویت شود اما آنچه از شواهد پیداست این است که امروز وضعیت نظارتی بیمه مرکزی مطلوب نیست.

نباید با تخلفات مماشات کرد

وزیر اقتصاد اظهار کرد: دغدغه اصلی بیمه مرکزی باید نظارت باشد و در این راستا نباید هیچ مماشاتی نسبت به تخلفات صورت بگیرد. بیمه مرکزی در امور بیمه‌ها نباید دخالت کند با این حال باید در عملکرد آنها نظارت داشته باشد در همه جای دنیا نظارت بیمه‌های مرکزی به صورت آنلاین و به روز شده صورت می‌گیرد.

لزوم اصلاح در معیارهای توانگری

همتی همچنین به موضوع معیارهای توانگری در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: امروز نیازمند اصلاح در معیارهای توانگری در حوزه بیمه هستیم و صنعت بیمه کشور باید به استانداردهای جهانی و به روز نزدیک شود.

وی در رابطه با بهره‌وری و توانگری شرکت‌های بیمه‌ای گفت: 20 سال پیش من به همکاران خود گفتم که بیمه ایران باید خصوصی شود که با مخالفت‌های بسیاری همراه بود. ما نباید رقابت را با نرخ شکنی ادامه دهیم. در آن زمان سهم بیمه ایران از صنعت بیمه کشور 50 درصد اما امروز به 18 درصد رسیده است.

نباید تعداد شرکت‌های بیمه‌ای را بیش از این افزایش داد

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: امروز نباید تعداد شرکت‌های بیمه‌ای بیش از این افزایش یابد. اینکه هر روز تعداد شرکت‌های بیمه‌ای زیاد می‌شود موضوع مطلوب و خوشایندی نیست و حتی پیشنهاد می‌کنم برخی از شرکت‌های بیمه‌ای با یکدیگر ادغام شوند. امروز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که برخی با تأسیس یک شرکت بیمه‌ای و بورسی کردن آن قصد کسب سود را داشته و از وظایف اصلی حرفه بیمه دور شده‌اند.

همتی در ادامه گفت: از رئیس جدید بیمه مرکزی انتظار داریم که به مسائل بیمه به صورت فنی و تخصصی نگاه کند. همچنین از آقای استاد هاشمی نیز به خاطر تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر در بیمه مرکزی داشتند تشکر می‌کنم.

وی در پایان رابطه با موضوع منحل شدن پژوهشکده بیمه مرکزی و انتقال آن به یکی از دانشگاه‌ها گفت این موضوع را بررسی و در دستور کار قرار می‌دهیم تا مشکل آن نیز به زودی برطرف شود.