یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

نظرات مردم در تدوین قوانین مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
نظرات مردم در تدوین قوانین مورد توجه قرار گیرد

عضو شورای نگهبان گفت: برای تدوین قوانین به خصوص آن بخش از قوانین که در رابطه با حقوق مردم است، لازم است نظرات مختلف را از جمله نظرهای مردم را دریافت، بررسی و ملاحظه کرد.

عضو شورای نگهبان گفت: برای تدوین قوانین به خصوص آن بخش از قوانین که در رابطه با حقوق مردم است، لازم است نظرات مختلف را از جمله نظرهای مردم را دریافت، بررسی و ملاحظه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان گفت: تأکید این نکته در این مقطع و در خصوص بحث قانونگذاری و شناسایی موضوعاتی که نیازمند قانون است در کشور ما هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و باید نظرات مردم را در شکل گیری قوانین و مقررات بیشتر در نظر بگیریم.

وی در اختتامیه همایش رویداد ایده نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه شریف برگزار شد، اظهار داشت: صحبت در رابطه با موضوع علمی این همایش زیاد است که البته بخشی از آن را هیئت داوران و بخشی دیگر را دانشجویان، محققین و شرکت کنندگان مطرح کردند.

عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برای تدوین قوانین به خصوص آن بخش از قوانین که در رابطه با حقوق مردم است، لازم است نظرات مختلف را از جمله نظرهای مردم را دریافت، بررسی و ملاحظه کرد و با نظرات کارشناسان، قانونگذاری را انجام داد. بنابراین باید در این حوزه فعال‌تر عمل کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: در خصوص اعتراضات که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و به خصوص بعد از رژیم طاغوت که کشور استقلال و آزادی را تجربه می‌کند، نیازمند ارائه این مباحث که در این رویداد برگزار شد، هستیم تا این موضوعات بیشتر مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: ایده پردازان، دانشجویان، اساتید و صاحب نظران لازم است در این رویدادها و همایش‌های علمی موضوعات را به صورت کارشناسی تر بررسی کنند تا در نتیجه بتوانیم قانون خوبی را تدوین کنیم.

کدخدایی با اشاره به اصولی از قانون اساسی تأکید کرد: اصل‌های 8 و 9 در قانون اساسی در خصوص حفظ آزادی‌ها با رعایت تمامیت ارضی و استقلال کشور و نیز اصول 24، 25 و 26 مشخصاً در حوزه اعتراضات است.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: باید توجه شود ایده‌های ارائه شده قابلیت اجرایی داشته باشند. آرمان‌ها در اصول قانون اساسی گفته شده است اما باید در سطحی پایین‌تر و بر روی زمین آن ایده‌ها اجرایی باشند. اینها می‌تواند برای آینده کشور مؤثر باشد و در قانون گذاری و سطح بالا حکمرانی اثرگذار شود.

گفتنی است همایش رویداد ایده نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی ایران به همت پژوهشکده شورای نگهبان و دانشگاه شریف در دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار شد.