دوشنبه 16 مهر 1403

نغمه‌های 110 شاعر جهان در «سلام نصرالله»

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
نغمه‌های 110 شاعر جهان در «سلام نصرالله»

کتاب «سلام نصرالله»؛ با ارائه 110 شعر از شاعران ایران، هندوستان، افغانستان و پاکستان از سوی موسسه شاعران پارسی‌زبان منتشر شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «سلام نصرالله»؛ دربردارنده 110 شعر در رثای سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله، از سوی موسسه شاعران پارسی‌زبان منتشر شد.

این اثر که ارائه دهنده سروده‌های شاعران از ایران، هندوستان، افغانستان و پاکستان است، به کوشش سیدمسعود علوی‌تبار تدوین و با مقدمه علیرضا قزوه منتشر شده است.

از هند تا ایران؛ نغمه‌های شاعران در وداع با «سید شهید»

قزوه در مقدمه این کتاب درباره بزرگی شخصیت شهید سیدحسن نصرالله نوشته است: سلام آقا سید نصرالله، نه یک سلام که صد و یک سلام، به تعداد مهره‌های تسبیحی که از دستت نمی‌افتاد، که لبانت همیشه در حال ذکر گفتن بود، «الله اکبر» از تو، «الحمد الله» که تو بودی و هستی تا هنوز و «سبحان الله» از مرادنگی و عزت و غرورت. یکصد و یک شاعر این دفتر همه سلام گوی تو اند، همه دلشان با توست، واژه‌هایشان را به پای تو ریخته‌اند و هدیه تو کرده‌اند. یکصد و یک شاعر از ایران و چند کشور دیگر و چقدر شاعر در جای جای جهان است که مقاومت و بزرگی تو را شعر کرده است.

در بخش دیگری از این مقدمه می‌خوانیم: تو از واژه‌ها بزرگتری و عظمت تو شعر را به ستایش تو وا می‌دارد. هنوز تو زنده بودی که غزل غزل شعر و قصیده قصیده ترانه و سرود و مثنوی برای تو سروده می‌شد، تو بزرگ‌تر از تصور مایی، بی‌شک نامت فردا در «ادامه اللهوف» در کنار نام اصحاب عاشق سید الشهدا می‌آید. با نام‌های آفتابی‌ای چون قاسم سلیمانی، اسماعیل هنیه و خودِ تو که نامی درخشان تر از درخشانی.

او در پایان تاکید کرد: این روزها می‌آید و می‌رود، تنها تو بزرگ‌تر و درخشان‌تر و نورانی‌تر در آسمان دل‌ها می‌درخشی و در یک سپیده آفتابی با لشکری از نور باز می‌گردی و قیامتی زیبا آفریده می‌شود. نام تو بلند است بلندتر باد، تو بزرگ‌تر از بزرگی، کوه پا بر جای سترگی، دریای مواج انقلاب خمینی هستی که اقیانوس‌ها را به تعظیم وا می‌داری. پس سلام بر تو و بر شهیدان در رکاب تو، روزی که دوباره متولد می‌شوید و دوباره بر انگیخته می‌شوید و روزی که آمدنش قطعی ست.

کتاب «سلام نصرالله» قرار است امروز در محفل ادبی با همین عنوان در سالن کوثر ساختمان اداری صدا و سیما با حضور جمعی از شاعران و موسیقی‌دانان رونمایی شود.