یک‌شنبه 8 مهر 1403

نقطه نظرات نامزد‌ها درمورد اصلاح نظام بانکی / از تخصصی شدن بانک‌ها تا ایستادن در برابر تسهیلات سفارشی + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نقطه نظرات نامزد‌ها درمورد اصلاح نظام بانکی / از تخصصی شدن بانک‌ها تا ایستادن در برابر تسهیلات سفارشی + فیلم

براساس اهمیت نظام بانکی سالم در کشور، یکی از موضوعات مورد سوال از نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری این موضوع بود. دیدگاه‌ها و راهکار‌های آن‌ها برای برون‌رفت از ناترازی بانکی در این حوزه نیز برای گزینش کاندیدا‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: یکی از موضوعاتی که نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری درخصوص آن اظهار نظر و به اهمیت آن اشاره کردند، اصلاح نظام بانکی بود. باتوجه به اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است، اهمیت سالم بودن این نظام در کشور دو چندان می‌شود؛ به این علت در دولت سیزدهم نیز اصلاح و بهبود ناترازی بانک‌ها دنبال می‌شد. در همین راستا و در یک اقدام مهم، قانون جدید بانک مرکزی تصویب شد و در ماده 33 آن، ظرفیت گزیر این اختیار را به بانک مرکزی داد تا با بررسی سالم یا ناسالم بودن موسسات اعتباری یا بانک ها، اقداماتی مانند واگذاری، ادغام یا انحلال را انجام دهد. در ادامه این روند، سال گذشته موسساتی منحل و ادغام شدند؛ به علاوه لزوم به شفافیت در انواع تسهیلات نیز در دولت سیزدهم تبدیل به قانون و اجرایی شد.

کاندیدا‌های انتخابات پیش رو نیز در جریان صحبت‌های اخیر خود، در مناظره اول و میزگرد‌های مختلف موضع خود را نسبت به این مسئله اعلام کردند.

بانک‌ها باید تخصصی شوند

سعید جلیلی درخصوص رابطه دولت با بانک مرکزی معتقد به نظارت است. به این معنی که دولت باید بر بانک مرکزی نظارت داشته باشد تا وظایفی که برای آن تعیین شده را به درستی انجام دهد. از طرف دیگر به تورمی که با اضافه برداشت و خلق پول بانک‌ها اتفاق می‌افتد اشاره کرد و در همین مورد گفت: «فقط یکی از بانک‌های خصوصی حدود 6.7 درصد تورم را ایجاد کرد. اگر بانک خصوصی خلق سرمایه کند و تورم را افزایش دهد باید حتما بررسی شود.» جلیلی به تخصصی شدن بانک‌ها نیز معتقد است و به گفته وی باید مشخص شود وظیفه هر بانک در چه حوزه‌ای است.