جمعه 10 فروردین 1403

نمایشگاه کتاب پدیده‌ای بی‌نظیر دربین کشورهاست

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، درحاشیه هفتمین روز از نمایشگاه کتاب، غرفه خبرگزاری فارس میزبان محسن پرویز دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران و فعال فرهنگی کشور بود. او در ابتدا گفت: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور شناخته می‌شود. حتی می‌توان به جرأت گفت چنین رخداد عظیمی درباب فرهنگ و کتاب در کشورهای اطراف هم دیده نمی‌شود. حضور مؤلفان، مترجمان، ناشران، علاقه‌مندان فکر و فرهنگ فرصت مناسبی است که افراد در این گردهمایی حاضر شوند و با گفت‌وگو با یکدیگر از تجربیات و دانشِ هم بهره ببرند. نمایشگاه کتاب سی و چهار دوره است که برگزار می‌شود و در طول این سال‌ها با فراز و فرودهایی که داشته است، همواره نقاط قوتی را دارا بوده.

وی افزود: این دوره از نمایشگاه از جهتی قابل توجه است که دومین سالی است که همزمان با نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی هم برگزار شده است. پارسال اضطراب کرونا و بیماری در بین مردم مطرح بود و شاهد بودیم شورای سیاست‌گذاری اقداماتی را لحاظ کرد تا خلوتی ظاهری نمایشگاه رفع و حل شود. اما امسال که شاید آن چنان نگرانی کرونا نیست و از طرفی هم مردم می‌توانند بدون حضور فیزیکی در نمایشگاه آثار و کتب دلخواه خود را سفارش دهند، شاهدیم که طیف انبوهی از افراد جامعه در فضای نمایشگاه کتاب حاضر شدند و از این فرصت و محیط فرهنگی استفاده می‌کنند.

پرویز اشاره کرد: حضور درنمایشگاه کتاب صرفاً برای خرید و فروش نیست؛ بلکه حضور در نمایشگاه دارای ارزش معنوی بسیاری است و همانطور که شاهدیم ارتباط ناشران، نویسندگان و مردم خود زمینه‌ساز این پدیده می‌تواند باشد که با ارزیابی درست مسئولین از این اتفاق، چه بسا در سال‌های بعد بحث تجاری و اقتصادی نمایشگاه را به کلی به فضای مجازی منتقل کنیم و بیش‌تر فضای نمایشگاه را به امور فرهنگی و ترویجی اختصاص دهیم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: سطوح مطالعه برای هر فرد جنبه‌ها و بخش‌های گوناگونی دارد. بخشی از مطالعه افراد مربوط به جنبه تخصص آن‌ها است که به شکل خاص بر روی آن متمرکز می‌شوند، اما جنبه دیگر شاید فارغ از آن جنبه تخصصی باشد. بنا به بمباران تبلیغاتی شدید علیه کشورمان و تطهیر پهلوی من مطالعه دقیق و مستمر تاریخ را به جوانان توصیه می‌کنم.