پنج‌شنبه 19 مهر 1403

نمایندگان مردم و استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد دست به کار شوند / سهم 2 درصدی عمران و آبادانی از معادن کجا می‌رود؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نمایندگان مردم و استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد دست به کار شوند / سهم 2 درصدی عمران و آبادانی از معادن کجا می‌رود؟

معادن یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی و گامی مهم در جهش تولید است، تا سهم 2 درصدی عمران و آبادانی کهگیلویه و بویراحمد از این مهم حلقه مفقوده توسعه استان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های تقریبا برخوردار معدنی کشور با سهم 2.2 درصدی از معادن است و از 51 عنصر معدنی شناخته شده در کشور بالغ بر 16 عنصر در این استان وجود دارد.

چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده همچنین بزرگترین معدن فسفات کشور با 81 میلیون تن ذخیره قطعی شناسایی شده و قابل بهره برداری در کوه لاردر بخش چرام از توابع این استان واقع شده و در صورت جذب سرمایه گذاری لازم و راه اندازی آن افزون بر سه هزار فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم ایجاد خواهد شد که همه این معادن علاوه بر سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، خاک نسوز، سنگ آهک، گوگرد، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از جمله معادن این استان است.

اگر چه صنعت و معادن استان این توانایی را دارند که کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست اقتصادی و بیکاری خارج سازند اما عدم توجه به ایجاد توسعه صنعتی و زیرساخت در کنار خام فروشی باعث شده تا نه از لحاظ اقتصادی و نه از لحاظ اشتغال جایگاه خوبی در میان استان های کشور نداشته باشیم و خام فروشی میوه اصلی معادن استان باشند.

با وجود معادن خوب استان در سطح کشور اما متاسفانه کهگیلویه و بویراحمد از مزایای این معادن در رشد توسعه و آبادانی نتوانسته منفعتی ببرد تااین سوال پیش آید که سهم 2 درصد درامد و اختصاص آن به عمران و آبادانی مناطق کجا می رود؟.

گفتنی است حضرت امام خمینی (ره) در فتوایی که به تصویب دولت وقت نیز رسید فتوا دادند: باید دو درصد از درآمد شرکت‌ها، کارخانجات تولیدی و معادن هر منطقه برای عمران و آبادانی همان منطقه صرف شود که این فرمان هم براساس این قاعده است که هرکسی غرامت بر اوست، غنیمت هم بر او باشد.

کهگیلویه و بویراحمد از نظر بهداشت و درمان، آموزش، اشتغال، آب و... نیاز جدی به سرمایه دارد و بنابراین اختصاص این 2 درصد می‌تواند کمک زیادی به توسعه استان و رفاه مردم کند، آنگونه که منابع آگاه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشته است تا کنون این مبلغ به استان اختصاص داده نشده و نیاز است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استاندار پیگیر تحقق این منبع ریالی باشند تا حداقل منفعتی از این قبل عاید استان شود.

انتهای پیام /