دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سبزوار با مساعدت دولت امکان پذیر است / کاهش سرویس‌دهی با فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سبزوار با مساعدت دولت امکان پذیر است / کاهش سرویس‌دهی با فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی

با فروکش کردن تب کرونا در کشور سبک زندگی به حالت عادی برگشته و مجدد برخی از عادت‌هایی مانند استفاده از حمل و نقل عمومی که قبل از کرونا افراد از آن به‌عنوان سبکی برای زندگی خود استفاده می‌کردند را پیش‌گرفته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با فروکش کردن تب کرونا در کشور سبک زندگی به قبل آن برگشته و مجدد برخی از عادت‌هایی که قبل از کرونا افراد از آن به‌عنوان سبکی برای زندگی خود استفاده می‌کردند را پیش‌گرفته‌اند.

یکی از این عادت‌ها استفاده افراد از وسایل حمل‌ونقل عمومی بود که به‌واسطه شیوع بیماری و حفظ فاصله فیزیکی در شهرهایی نظیر سبزوار، افراد سعی در جایگزین کردن دیگر روش‌ها حتی با افزایش هزینه‌ها خود شدند ازجمله این روش‌ها استفاده بیشتر از خودروهای شخصی و یا تاکسی‌های اینترنتی بود اما کم‌کم با افزایش سطح واکسیناسیون عمومی و ایجاد فضای سلامت استفاده از حمل‌ونقل عمومی تقاضای بیشتری پیداکرده است.

موضوعی که با ا این شرایط نمود پیداکرده است و باعث برخی اعتراضات شهروندان نسبت به آن شده است عدم سرویس‌دهی خطوط شرکت واحد در زمان‌های از روز است؛

در این راستا و بر اساس برخی گزارش‌ها این روزها بااینکه خطر مرگ‌ومیر کرونا کاهش‌یافته و خطوط اتوبوس دوباره فعال‌شده‌اند غیر از خطوط شهرک توحید و دانشگاه حکیم سبزواری مابقی خطوط فقط در نوبت صبح سرویس‌دهی دارند.

جابه جایی تنها 100 مسافر در طول روز 

استیری مدیر سازمان اتوبوسرانی سبزوار در گفت گو با صبح توس و با اشاره به گزارش‌ها مردمی مبنی بر عدم سرویس‌دهی در برخی خطوط با تأیید این موضوع اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا رفته‌رفته از تعداد مسافرین کاسته شده تا جایی که در نوبت صبح هر دستگاه اتوبوس حدوداً 100تا 115نفر را جابجا می‌کند

وی با اشاره به اینکه که این آمار با مقایسه در سال‌های گذشته بسیار کاهش داشته تصریح کرد: متأسفانه در برخی از خطوط افرادی که در ساعت‌های عصر از اتوبوس استفاده می‌کنند به بیشتر از 30نفر نمی‌رسد.

استیری در رابطه با این کاهش تعداد مسافرین نیز ادامه داد: یکی از دلایل کاهش مسافران افزایش تعداد تاکسی‌های اینترنتی به عرصه حمل نقل بوده که ویروس کرونا بیشترین ضربه را به این ناوگان وارد کرده است.

یکی دیگر از معضلات که حمل‌ونقل عمومی در سبزوار با آن روبرو است فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل است که همین موضوع نیز بر کاهش سرویس‌دهی این سازمان در سطح شهر افزوده است.

استیری در ادامه با اشاره به اینکه فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل به مشکل بیشتر شهرهای کشور تبدیل‌شده افزود: دولت از سال 1389هیچ اتوبوسی را برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی در نظر نگرفته و یکی از دلایل نبود اتوبوس در نوبت عصر نیز مسئله خرابی این دستگاه‌ها در صورت استفاده و عدم ارائه خدمات برای روز بعد است.

مدیر سازمان اتوبوس‌رانی سبزوار در ادامه بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از اتوبوس‌های در حال استفاده در سبزوار فرسوده است تأکید کرد: حدود 85%از اتوبوس‌ها در سن فرسودگی و 15%باقیمانده نیز در آستانه‌ی فرسودگی است.

وی با تأیید عدم سرویس‌دهی در برخی از خطوط تصریح کرد: تا زمانی که وسیله جدیدی اعم از مینی‌بوس، اتوبوس و یا ون به سازمان اتوبوس واگذار نشود و تعداد مسافرین بیشتر نشود این رویه نبود اتوبوس در نوبت عصر ادامه دارد.

حل معضل اتوبوسرانی نیازمند کمک دولت است

گفتنی است رئیس شورای شهر سبزوار نیز در نشست خبری با خبرنگاران بابیان اینکه تأمین بودجه خرید اتوبوس هزینه گزافی است که نیازمند کمک مستقیم دولت‌ها است ادامه داد: یکی از راهکارهایی که برای ادامه فعالیت خطوط در نظر گرفته‌شده اورهال اتوبوس‌ها و یا فروش چند دستگاه اتوبوس فرسوده برای تأمین هزینه چند دستگاه ون است تا بتوان از آن‌ها در خطوط مرکزی شهر استفاده کرد تا از این طریق بخشی از بار ترافیکی هسته مرکزی نیز کاسته شود.

هرچند که معضل فرسودگی شبکه حمل‌ونقل عمومی در کشور و در اکثر شهر گریبان گیر مردم شد است و این موضوع به علت عدم توجه دولت‌های قبل به نوسازی این شبکه بود اما در حال حاضر برخی افراد به علت وسع مالی کم قادر به تهیه اتومبیل شخصی نبوده و بلاجبار باید از تاکسی ویا اتوبوس استفاده کنند که نباید ازنظر دوربماند.

انتهای پیام /

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سبزوار با مساعدت دولت امکان پذیر است / کاهش سرویس‌دهی با فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی 2
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سبزوار با مساعدت دولت امکان پذیر است / کاهش سرویس‌دهی با فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی 3