شنبه 14 مهر 1403

هانس ماگنوس انتسنزبرگر نویسنده و متفکر آلمانی درگذشت

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
هانس ماگنوس انتسنزبرگر نویسنده و متفکر آلمانی درگذشت

نویسنده و شاعر آلمانی هانس ماگنوس انتسنزبرگر که سال‌های زیادی از عمر خود را در سفر گذراند، در 93 سالگی از دنیا رفت.

نویسنده و شاعر آلمانی هانس ماگنوس انتسنزبرگر که سال‌های زیادی از عمر خود را در سفر گذراند، در 93 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشپیگل، هانس ماگنوس انتسنزبرگر نویسنده، منتقد فرهنگی، مترجم و ناشر که در دهه 1960 به شهرت رسیده و هرگز دست از نوشتن برنداشت پنج‌شنبه در 93 سالگی درگذشت.

انتسنزبرگر که متولد باواریای آلمان بود یکی از مهم‌ترین روشنفکران این کشور محسوب می‌شد و در 60 سال آثاری متفکرانه، شاعرانه و بسیار پیچیده را به جهان ادبی ارایه کرده بود. وی در کنار گونترگراس ومارتین والسر، سه قدرت ادبی آلمان پس از جنگ را تشکیل می‌داد.

وی در سال 1949 تحصیلاتش را در رشته ادبیات آغاز کرد و سال 1955 دکتری خود را در رشته فلسفه اخذ کرد. وی از همان زمان به عضویت «گروه 47» درآمد که به مدت 20 سال حلقه‌ای از نویسندگان افسانه‌ای را گرد هم آورده بود تا به تجدید حیات ادبیات آلمانی بپردازد. آلمان خیلی زود برای انتسنزبرگر کوچک شد و او به آمریکا، مکزیک، نروژ و ایتالیا سفر کرد و سال‌ها در سفر زیست. یکی از این سفرها به کوبا بود که به اظهارنظرهای تند و صریح او در نقد جوامع سرمایه‌داری منجر شد.

این‌چهره فرهنگی در عرصه‌های مختلف ادبی از شعر گرفته تا رساله‌نویسی، از نمایشنامه‌نویسی گرفته تا رمان و برنامه‌های رادیویی و ویراستاری فعال بود و با «دفاع از گرگ‌ها در برابر بره‌ها» اولین کتاب شعرش در سال 1957 شور و هیجانی برانگیخت. این مجموعه تلاشی برای جایگزین کردن ادبیات اگزیستانسیالیستی سنگین پس از جنگ با شعری سبک و کنایه‌آمیز بود.

وی سه‌سال بعد، خانه نشر «سورکمپ» را بناکرد و در کسوت یک ناشر به کار پرداخت. وی سال 1963 جایزه گئورگ بوشنر را دریافت کرد و پس از آن جوایز متعددی به کارنامه‌اش افزوده شد. این نویسنده سال 1965 مجله فرهنگی «کورسبوخ» را تاسیس کرد که به مرجعی روشنفکری برای دانشجویان انقلابی بدل شد که سال 1968 به خیابان‌ها آمدند.

تنها رمانی که هانس ماگنوس انتسنزبرگر منتشر کرد با عنوان «تابستان کوتاه هرج و مرج: زندگی و مرگ بوئناونتورا دوروتی» سال 1979 منتشر شد و سال بعد مجله ادبی دیگری را منتشر کرد که تنها 2 سال به فعالیت پرداخت. وی نویسنده مقاله‌های متعددی هم بود که مجموعه جستارهای «سیاست و جنایت»، «اکسیر دانش»، «آخ، اروپا! حقایقی از هفت سرزمین»، «گفتگو میان نامیرایان، زندگان و مردگان» از جمله آنها هستند. او با انتشار «غوغا» در سال 2014 اولین کتاب خود با ویژگی تاحدودی زندگینامه را منتشر و اعتراف کرد نشان دادن زوایای مختلف روحی‌اش در برابر مردم برایش راحت نیست.

این نویسنده یک بار در دهه 70 و یک بار هم در دهه 80 به ایران سفر کرده بود. کتاب «در بهار جاودانه نسیان»، «استنطاق در هاوانا»، «آوازی برای آن‌ها که می‌دانند»، «در ستایش بی‌سوادی» و «شیطونک سرزمین اعداد» از جمله آثاری وی است که به فارسی ترجمه و منتشر شده است.