یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

هر ماه کتاب 20 هزار تومان گران می‌شود

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
هر ماه کتاب 20 هزار تومان گران می‌شود

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، کتاب «تشکیلات بهشتی» که به تازگی توسط نشر معارف به چاپ هشتم رسیده است با قیمت 230 هزار تومان به فروش می‌رسد. این اثر در روزهای پایانی سال 99 یا ابتدای 1400 چاپ شد که قیمت چاپ اولش حدود 30 هزار تومان بود. افزایش 200 هزار تومانی این اثر طی 2 سال رخ داده و افزایش 150 درصدی در قیمت داشته است.

با توجه به گزارش خانه کتاب و ادبیات از ابتدای فروردین تا به امروز که میانه‌های مرداد است به طور میانگین شاهد افزایش 35 درصدی قیمت کتاب هستیم. اما در هرماه نیز این افزایش قیمت به طور متوسط از 5 تا 20 هزار تومان است. (این اعداد میانگین است و می‌تواند در برخی از آثار نقض شود). اگر به آمار زیر که درباره افزایش قیمت آثار با موضوع ادبیات است، نگاه کنیم روند صعودی افزایش قیمت در هر ماه را درک می‌کنیم.

میانگین قیمت کتاب با موضوع ادبیات

میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، مدیر انتشارات صاد درباره این موضوع که کتاب در هر ماه افزایش دارد، اظهار داشت: «بعد از ایام نمایشگاه کتاب بعضی از کتاب‌های ما افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی داشتند و بعضی از کتاب‌ها هم چون تغییر خاصی رویشان صورت نگرفته بود و کاغذشان هم از قبل داشتیم، ثابت ماند؛ مثل کتاب «دوران داوری». البته یکی دیگر از دلایل افزایش ندادن قیمت‌ها کاهش توان خرید مشتری است.»

میرشمس‌الدین فلاح هاشمی شاعر و مدیر انتشارات صاد

از سوی دیگر ما با توجه به افزایش قیمت تولید کتاب، شاهد کاهش تیراژ هستیم. درباره کاهش تیراژ هم اگر بخواهیم عدد بگوییم تا قرابت ذهنی پیدا کنیم که چقدر کاهش پیدا کرده است، باید گفت که در سال‌های گذشته یک چاپ از اثر تیراژ بیش از 3 هزار نسخه‌ای داشت. اما الان با توجه به آمار خانه کتاب به طور میانگین تیراژ هر عنوان 700 جلد شده است.

این کاهش تیراژ ما را دچار آمارسازی می‌کند. علاوه بر اینکه تیراژ به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی کاهش یافته است. بسیاری از ناشران آثارشان را در تعداد محدودی چون 200 نسخه چاپ می‌کنند تا تعداد چاپش افزایش پیدا کند. چرا که این عدد بالای چاپ هم یکی از راه‌های کسب اعتماد مخاطب و مشتری به آن اثر است.

میانگین قیمت کتاب در ماه‌های سپری شده از سال 1402

البته در گزارشی گفتیم که نباید به این آمار و ارقام دلخوش کرد و از آن‌ها برای کشیدن نقشه راه صنعت نشر استفاده کرد. به طور مثال در هفته کتاب سال گذشته اعلام شد که در یک سال گذشته (از آبان 1400 تا آبان 1401) بیش از 100 هزار عنوان اثر منتشر شده است که عدد قابل توجهی است، اما از این بین نزدیک به 67 هزار عنوان چاپ اولی و 41 هزار عنوان هم تجدید چاپی بود. این عدد در 12 بخش تقسیم می‌شود. (بخش‌های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم طبیعی و ریاضیات، علوم عملی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، کمک درسی و کودک و نوجوان)

هر ماه کتاب 20 هزار تومان گران می‌شود 2
هر ماه کتاب 20 هزار تومان گران می‌شود 3
هر ماه کتاب 20 هزار تومان گران می‌شود 4