چهارشنبه 18 مهر 1403

هزار و 600 پنل خورشیدی در اختیار عشایر خراسان شمالی قرار می‌گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هزار و 600 پنل خورشیدی در اختیار عشایر خراسان شمالی قرار می‌گیرد

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی گفت: هزار و 600 دستگاه پکیج سیار خورشیدی 100 وات در اختیار خانوارهای عشایری این استان قرار می‌گیرد که وزارت نیرو 50 درصد هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند.

مهندس علیرضا صبوری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این وزارت خانه هزینه هر پکیج را که شامل 25 میلیون ریال می شود تقبل کرده است مابقی هزینه ها را باید خود خانوار های عشایر بپردازند یا اداره کل امور عشایر از محل اعتبارات استانی پرداخت کند.

وی گفت: وزارت نیرو این کمک را به خانوار های عشایری که کوچ رو هستند دارد، پرداخت می کند.

وی اظهار داشت: این میزان برق برای مصرف خانوارها به منظور روشنایی چادر، استفاده از تلویزیون، رادیو و شارژ موبایل در نظر گرفته شده است.

در سال های گذشت حدود 400 دستگاه پنل خورشیدی 40 ولت در اختیار خانوارهای عشایری این استان قرار گرفته بود.

هم اکنون خانوارهای عشایری این استان از مناطق زمستان گذران مراوه تپه استان گلستان در حال کوچ به مناطق ییلاقی استان خراسان شمالی هستند.

از پنج هزار خانوار عشایری استان خراسان شمالی، هزار خانوار نیمه کوچرو و چهار هزار خانوار کوچرو هستند که همه ساله با آغاز فصل گرم، پس از یک دوره حضور در مناطق گرمسیری، این منطقه را به سوی مناطق ییلاقی ترک می‌کنند.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

عشایر خراسان شمالی که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.

شرکت برق خراسان شمالی 353 هزار و 698 مشترک دارد که از این تعداد 84 درصد مشترکان بخش خانگی، 4 درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و 10 درصد سایر مصارف است.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*