دوشنبه 16 مهر 1403

هزینه‌تراشی خوراک و دخانیات برای روستاییان / مسکن برای شهری‌ها هزینه‌ساز شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
هزینه‌تراشی خوراک و دخانیات برای روستاییان / مسکن برای شهری‌ها هزینه‌ساز شد

اقتصادنیوز: در سال 1402 در کل سبد هزینه خانوارهای روستایی بالاترین سهم مربوط به هزینه‌های «خوراکی و دخانی» بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل اکوایران، اده‌های تازه‌ی مرکز آمار از وضعیت هزینه خانوارهای روستایی در سال 1402 نشان می‌دهد که در کل سبد هزینه این خانوارها، بالاترین سهم مربوط به هزینه‌های «خوراکی و دخانی» بوده در حالی که در مناطق شهری، بالاترین سهم هزینه در کل سبد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی است. در بطن سبد خوراکی نیز همانند مناطق شهری، «گوشت» بیش‌ترین سهم از هزینه‌های خوراکی را به خود اختصاص داده است. این مسئله نشان می‌دهد که در کل سبد هزینه‌ای، مسکن دغدغه اول شهرنشین‌ها است در حالی که در روستاها تهیه اقلام خوراکی بیش‌تر از سایر کالاها هزینه‌بر است.

به طور کلی، یک خانوار روستانشین ایرانی در سال 1402 به طور خالص در طول یک سال 110 میلیون و 659 هزار تومان هزینه کرده است. از این رقم، حدود 43 میلیون تومان مربوط به هزینه‌های خوراکی و حدود 66 میلیون تومان مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

خبر مرتبط گوشت؛ تورمی‌ترین کالای سبد خانوار / تورم 3 گروه همچنان بیش از 50 درصد + نمودار

اقتصادنیوز: طبق داده‌های مرکز آمار، در مرداد ماه امسال تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برابر با 34.8 درصد بوده است. این نرخ میانگینی وزنی از کل اقلام خوراکی موجود در این سبد است.

توجه به سبد هزینه این خانوارها نشان می‌دهد که در سال گذشته، «هزینه‌های خوراکی و دخانی» 40 درصد از کل هزینه سالانه خانوار را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، اگر کل هزینه خانوار روستانشین در سال گذشته را به یک دایره 100 قسمتی تشبیه کنیم، 40 قسمت از آن را خوراکی‌ها و دخانیات اشغال می‌کند.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «خوراک، هزینه سازترین کالای روستانشینان» بخوانید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
هزینه‌تراشی خوراک و دخانیات برای روستاییان / مسکن برای شهری‌ها هزینه‌ساز شد 2