سه‌شنبه 29 خرداد 1403

هشدار جدی درباره مصرف داروهای ضد دیابت برای لاغری

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
هشدار جدی درباره مصرف داروهای ضد دیابت برای لاغری

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین، نسبت به خطرات مصرف داروهای ضد دیابت بدون تجویز پزشک هشدار داد و گفت: استفاده از داروهای لاغری برای کاهش وزن به شرایط فرد بستگی دارد.

بهزاد حاتمی، درباره داروهای ضد دیابت و کاهنده وزن اظهار کرد: این داروها از طریق کاهش اشتها باعث کاهش وزن می‌شود و مصرف آن در کنار رژیم غذایی و ورزش مؤثر است ولی نکته اصلی اینجاست که بدون آن معمولاً مؤثر نیست، بنابراین، این داروها به هیچ وجه نمی‌تواند جای رژیم و ورزش را در کاهش وزن بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای شروع مصرف این دارو در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند باید با در نظر گرفتن عوارض و فواید آن باشد، افزود: انتخاب این دارو برای کاهش وزن به شرایط فرد بستگی دارد و باید فقط توسط پزشک تجویز و مصرف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: فرد باید طی مصرف دارو از نظر بروز عوارض تحت نظر پزشک باشد و ادامه یا قطع دارو نیز با نظر پزشک است.

حاتمی با اشاره به اینکه در بزرگسالانی که BMI بالا یا به بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، دیابت نوع دو و چربی خون بالا مبتلا هستند، با نظر پزشک می‌توانند این دارو را برای کاهش وزن انتخاب کرد، گفت: این داروها به صورت تزریق زیرجلدی روزانه مصرف می‌شود، استفاده از این دارو طی بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: افرادی که مبتلا به پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) هستند و یا کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان تیروئید دارند مصرف داروهای و کاهنده وزن ممنوع است.

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین، به عوارض جانبی داروهای کاهنده وزن و ساکسندا اشاره کرد و گفت: تهوع، استفراغ و اسهال از جمله عارضه‌های این دارو است که معمولاً درجه بروز آن از خفیف تا متوسط متغیر است و در اغلب موارد با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

حاتمی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی چنانچه همزمان با لیراگلوتابد و انسولین از داروهای کاهنده وزن استفاده کنند ممکن است دچار عارضه افت قند خون شوند.

وی، به عوارض جدی اما کمتر شایع داروهای کاهنده وزن اشاره کرد و افزود: التهاب لوزالمعده، بیماری کیسه صفرا از جمله سنگ صفرا و التهاب کیسه صفرا و نارسایی کلیه از جمله عوارض خطرناک داروهای ضد دیابتی و کاهنده وزن است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.