شنبه 31 شهریور 1403

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها در روز اول مهر

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها در روز اول مهر

سازمان هواشناسی کشور از وقوع رگبار و رعد و برق در پنج استان همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در سه استان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا،سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار هواشناسی زردرنگ با اشاره به فعالیت سامانه بارشی که در روز یکشنبه شروع می‌شود، آورده است: روز یکشنبه (اول مهرماه) در آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، گیلان و نیمه غربی مازندران، رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

از همین رو احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، محصولات کشاورزی و تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات وجود دارد.

در این شرایط جوی سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف توصیه کرده است.

علاوه بر این سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش گرادیان فشاری که از روز یکشنبه (اول مهرماه) شروع می‌شود و تا روز دوشنبه (2 مهرماه) ادامه دارد، از وزش باد نسبتا شدید در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک خبر داده و آورده است: طی این مدت در شرق استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات وجود دارد.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، خودداری از انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و...، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه کرده است.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

233233

کد خبر 1960679