سه‌شنبه 10 مهر 1403

هشدار و توصیه های هلال احمر درباره گازگرفتگی با مونوکسید کربن

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
هشدار و توصیه های هلال احمر درباره گازگرفتگی با مونوکسید کربن

اداره کل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر در خصوص خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هشدار داد و توصیه‌هایی را برای جلوگیری از گازگرفتگی ارائه داد.

به گزارش مشرق، اداره کل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر اعلام کرد: باتوجه به هشدار هواشناسی و پیش بینی کاهش دما در اکثر نقاط کشور و به دنبال آن افزایش استفاده از وسایل گرمایشی همچون بخاری های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن، موتورخانه و...، احتمال وقوع مسمومیت با گاز منواکسید کربن، بالا می رود. اگر از این وسائل استفاده می شود حتماً یک راه برای گردش هوا باید در نظر گرفته شود.

بی احتیاطی و نا آگاهی در راه اندازی وسایل گرمایشی موجب می شود که این وسایل به درستی کار نکند و عدم کارکرد صحیح آن بسیار خطرساز است. از هموطنان درخواست می‌شود از ایمن بودن وسایل گرمایشی خود اطمینان حاصل کنند.

مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است و علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن شامل: ضعف و بیحالی، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و کاهش سطح هوشیاری است و چنانچه اگر افراد در این محیط قرار گیرند دچار حالت تشنج و بیهوشی شده و حتی دچار کما یا مرگ می شوند.

اگر با فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده بود برخورد کردید، ضمن تماس فوری با اورژانس و آتش نشانی باید او را از محل خارج و به فضای باز منتقل کنیم.