سه‌شنبه 17 مهر 1403

هفت هکتار چغندرقند پاییزه در خراسان شمالی کشت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هفت هکتار چغندرقند پاییزه در خراسان شمالی کشت شد

بجنورد - ایرنا - کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هفت هکتار چغندرقند پاییزه به صورت الگویی و آزمایشی در مزارع شهرستان مانه و سملقان این استان کشت شد.

فاطمه ستایش‌مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چند سال گذشته نیز کشت پاییزه چغندر قند به صورت آزمایشی در استان کشت شده بود و بعضا مورد استقبال نیز قرار گرفت اما پس از سرمای سال زراعی 96-95 کشاورزان دیگر رغبتی برای کشت نداشتند امسال دوباره به صورت آزمایشی کشت کرده ایم و امید وار هستیم در سال آینده مورد استقبال کشاورزان قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا چغندرکاران خراسان شمالی در سال زراعی گذشته علیرغم توصیه کارشناسان کشاورزی به کشت پاییزه چغندر قند روی خوش نشان ندادند که علت این بی‌رغبتی را سرمازدگی محصول در سال های گذشته بوده است.

ستایش مهر اظهار داشت: کشت پاییزه چغندر قند با هدف صرفه جویی در مصرف آب در سالیان اخیر در بین کشاورزان ترویج می شود و امسال تنها سطح محدودی از کشتزارهای شهرستان مانه و سملقان به صورت آزمایشی زیر کشت پاییزه این محصول رفته است، با توجه به شرایط آب و هوایی این خطه مناسب برای کشت پاییزه چغندر قند است.

وی گفت: در چند سال گذشته محصول حدود 400 هکتار از کشتزارهای چغندر استان به علت سرمازدگی از بین رفت اما این سرما در آن سال بی سابقه بوده است.

کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه کشت پاییزه چغندر قند با هدف کاهش مصرف آب مبتنی است، میزان مصرف آب چغندرقند در کشت پاییزه نسبت به کشت بهاره 60 درصد کاهش می یابد که این روش در سطح کشور ترویج داده شده است.

بهار امسال 2 هزار و 300 هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت چغندر قند قرار گرفت که هم اکنون در حال برداشت است.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه 9 و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن 2.13 درصد کشت چغندرقند کشور، 1.51 درصد محصول را تولید می کند. کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور 6 دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور 1.1 درصد است. خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان 300 هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود 44 درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و 37 تا 42 درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

*س_برچسب‌ها_س*