جمعه 8 تیر 1403

همه هزینه‌های عروسی با طلای گرمی 3میلیون و 390هزار تومان چقدر است؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
همه هزینه‌های عروسی با طلای گرمی 3میلیون و 390هزار تومان چقدر است؟

سور و سات جشن‌های نامزدی و عروسی تا قبل از ماه محرم و صفر شروع می‌شود. به غیر از خرج تالار که خرج سنگینی روی دست عروس و داماد می‌گذارد، هزینه خرید طلا برای عروس و حلقه برای داماد هم هست که با طلای گرمی حدود 3میلیون و 390هزار تومان مخارج شب عروسی را بالا می‌برد، تا جایی که دیگر هزینه‌ها، مثل اجاره یا خرید لباس عروس، دستمزد آرایشگر، هزینه عکاسی و تصویربرداری و گل‌آرایی ماشین و... خیلی...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین - در حال‌حاضر، قیمت هر گرم طلای 18عیار حدود 3میلیون و 390هزار تومان است و عروس و داماد مجبورند برای برگزاری عروسی، حلقه و سرویس طلا بخرند. البته هدیه زیر لفظی زمان بله گفتن عروس هم هست. هر قطعه طلا با احتساب سود طلافروش، اجرت کار و 9درصد مالیات ارزش افزوده فروخته می‌شود که با قیمت این روزهای طلا، اصلا رقم کمی نیست. مثلا وزن استاندارد یک حلقه ازدواج برای خانم‌ها، حدود 8 تا 10گرم است که یک حلقه ساده بدون خرج کار نزدیک 27میلیون تومان تا 33میلیون تومان هزینه دارد.

‌قیمت حلقه نامزدی و عقد از 13میلیون و 500 تا 47میلیون تومان

طبق رسم و رسوم قبل از مراسم عقد، جشن نامزدی برگزار می‌شود و خانواده عروس و داماد باید حلقه نشان بخرند. البته با بالا رفتن قیمت طلا بعضی از خانواده‌ها یک راست می‌روند سر اصل مطلب و همان حلقه عقد را می‌خرند و کار را تمام می‌کنند. اما بعضی از خانواده‌ها هنوز مو به مو همه مراسم را برگزار می‌کنند. کسانی که حلقه نامزدی یا نشان می‌خرند باید حداقل حدود 13میلیون و 560هزار تومان تا 20میلیون و 340هزار تومان برای حلقه عروس‌خانم کنار بگذارند.

چون حلقه نشان، رینگی و ساده و بدون نگین خریداری می‌شود و وزن استاندارد انگشتر نشان برای عروس بین 4 تا 6گرم است. وزن حلقه نشان نامزدی داماد هم بین 7 تا 10گرم است. با این اوصاف اگر داماد حلقه 7گرمی انتخاب کند، هزینه آن حدود 23میلیون و 730هزار تومان می‌شود. اگر حلقه 10گرمی انتخاب کند که خرج خیلی بالا می‌رود و نزدیک 33میلیون و 900هزار تومان فقط خرج خرید یک حلقه نشان نامزدی می‌شود.

اگر این قیمت‌ها به نظرتان بالا می‌آید، هنوز به بررسی قیمت حلقه‌های طلا برای عروس و داماد نرسیده‌ایم، چون قطعا حلقه عقد عروس و داماد از حلقه نشان و نامزدی سنگین‌تر و کارشده‌تر است و به همین دلیل، خرید آنها بودجه بیشتری نیاز دارد. حلقه عقد عروس و همچنین داماد، نگین‌دار طراحی می‌شود. البته حلقه عقد عروس خرج کار بیشتری دارد و ممکن است با جواهر اصل یا سنگ‌های اتمی تزئین شود. البته ما اصلا سراغ حلقه با نگین جواهر نمی‌رویم. اما یک حلقه ساده بدون نگین جواهر، یعنی با سنگ‌های اتمی بین 10 تا 12گرم وزن دارد.

اجرت ساخت حلقه‌های نگین‌دار که توسط سازنده طلا از طلافروش گرفته می‌شود، حدود 10 تا 15درصد است و حتی اگر خیلی روی حلقه کار شود، ممکن است اجرت آن به 20درصد هم برسد. با این تفاسیر، خرید یک حلقه 10گرمی برای عروس با اجرت 15درصدی حدود 38میلیون و 985هزار تومان هزینه دارد.

7درصد هم سود طلا فروش است؛ به اضافه 9درصد مالیات بر ارزش افزوده که فقط باید روی سود و اجرت دریافت شود. وزن استاندارد حلقه عقد داماد اگر نگین‌دار باشد؛ معمولا بین 12 تا 14گرم است. اگر داماد یک حلقه 12گرمی بخرد، با احتساب 15درصد اجرت کار، باید حدود 46میلیون و 700هزار تومان کنار بگذارد. 7درصد سود و مالیات برارزش افزوده هم نباید فراموش شود.

قیمت سرویس طلا از 81میلیون تا 161میلیون تومان

خرید سرویس طلا این روزها واقعا به بودجه عروس و داماد و خانواده‌ها بستگی دارد. چون حداقل وزن یک نیم‌ست که فقط شامل گوشواره و گردنبند است، بین 20 تا 25گرم است که با احتساب طلای بالای 3میلیون و 300هزار تومان هزینه خرید آن خیلی بالا می‌رود. البته بعضی از عروس‌ها، به خرید نیم‌ست راضی نمی‌شوند و حتما برای شب عروسی یک سرویس کامل که شامل گردن‌بند، گوشواره، دست‌بند و انگشتر می‌شود، می‌خواهند.

با این اوصاف یک سرویس طلای کامل بین 40 تا 50گرم وزن دارد. البته خرید سرویس طلا خرده‌ریزهای دیگری هم دارد. اجرت ساخت سرویس طلا خیلی بالاست. چون بیشتر سرویس‌هایی که برای عروس طراحی می‌شود با سنگ‌های اتمی، مروارید و سنگ‌های باارزش تزئین می‌شود؛ همین موضوع، اجرت ساخت را گاهی تا 20درصد هم بالا می‌برد. با این تفاسیر اگر عروس خانمی راضی شود و یک نیم‌ست حدود 20گرمی بخرد با 20درصد اجرت کار باید حداقل 81میلیون و 360هزار تومان هزینه کند. همچنین با قیمت طلای هر گرم 3میلیون و 390هزار تومانی یک سرویس کامل طلای 40گرمی با 20درصد اجرت حدود 162میلیون و 720هزار تومان خرج روی دست عروس و داماد می‌گذارد.

خرید زیر لفظی و هدیه سر عقد از 26 تا 40 میلیون تومان

رسم است که داماد هنگام بله گفتن عروس زیر لفظی هدیه بدهد. زیرلفظی هم از قدیم، یک تکه طلا و بسته به وسع مالی داماد و خانواده‌اش به یک سرویس طلا و جواهر هم می‌رسد. تا چند سال پیش که قیمت هر گرم طلای 18عیار به بالای یک میلیون تومان نرسیده بود، خیلی‌ها یک سرویس طلا یا 6عدد النگو یا یک نیم‌ست به عنوان زیرلفظی هدیه می‌دادند

اما در حال‌حاضر و با طلای گرمی 3میلیون و 390هزار تومان دیگر کسی سراغ هدیه‌های سنگین نمی‌رود و خیلی‌ها، کار را با یک دست‌بند ظریف یا یک النگوی ساده یا یک گوشواره سبک جمع می‌کنند. با این اوصاف اگر داماد یک النگوی ظریف ساده و بدون خرج کار و طراحی‌های ویژه 7گرمی برای عروس بخرد، با اجرت ساخت حدود 10درصد باید حدود 26میلیون تومان هزینه کند. قیمت یک دستبند 10گرمی با اجرت ساخت 15درصد نیز حدود 39میلیون تومان می‌شود.

اما اعضای درجه یک فامیل عروس و داماد هم جزو کسانی هستند که باید سرعقد هدیه بدهند. تا قبل از بالا رفتن قیمت سکه، ربع‌سکه و نیم‌سکه نقل محافل بودند و همیشه به‌عنوان کادوی ویژه سرعقد انتخاب می‌شدند. در حال‌حاضر قیمت نیم‌سکه حدود 22میلیون و 910هزار تومان است و یک قطعه ربع‌سکه با قیمت 14میلیون و 890هزار تومان به فروش می‌رسد. شاید همین موضوع باعث داغی بازار سکه گرمی شده است، چون این سکه همیشه جزو پرفروش‌های بازار است. در این روزها، ارزان‌ترین سکه بازار همین سکه تک گرمی است که با قیمت 7میلیون و 20هزار تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی هم اندازه یک قطعه طلای 2گرمی.

با 2گرم که نمی‌توان طلای قابل‌هدیه دادن خرید، اما یک سکه گرمی بالاخره برای خودش ارج و قرب دارد و هرچه باشد زمان هدیه دادن می‌گویند مثلا خواهر عروس یک عدد سکه گرمی هدیه داده است.

اگر کسی هم وسعش برسد و سکه طلای بهار آزادی طرح جدید هدیه بدهد، باید حدود 40میلیون و 80هزار تومان هزینه کند. قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم هم حدود 37میلیون و 285هزار تومان است. سکه پارسیان هم یکی از هدایایی است که سر عقد به عروس و داماد می‌دهند. اما مهم این است که بدانید پارسیان، سکه نیست.

چون فقط سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند، نام سکه می‌گیرند. اما این سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب نمی‌شوند. طبق قانون بانک مرکزی، همه پلاک‌های طلای پارسیان موجود در بازار باید از نظر ظاهری با سکه‌های بانک مرکزی متفاوت باشند. معمولا این سکه‌ها به صورت 6ضلعی، 8ضلعی و بیضی تولید می‌شوند. عیار سکه پارسیان درست مثلا طلای موجود در بازار 18عیار و 750در هزار است. در حالی که سکه‌های بانک مرکزی 900 در هزار هستند.

220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1923985