یک‌شنبه 1 مهر 1403

هنر در آستان قدس رضوی یک امر تزئینی نیست

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
هنر در آستان قدس رضوی یک امر تزئینی نیست

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این آستان مقدس با هنر درهم تنیده شده است، گفت: در آستان قدس رضوی هنر یک امر تزئینی نیست، بلکه مفاهیم را منتقل کرده و مسئله زیارت و شناخت و معرفت امام را تسهیل می‌کند.

- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری انعقاد تفاهم‌نامه دائم همکاری و قرارداد یک‌ساله طرح‌های پژوهشی مکتب هنر رضوی، میان موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر ایران ظهر امروز؛ یکشنبه اول مهر با حضور اصحاب رسانه در محل این دانشگاه برگزار شد.

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این نشست با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آستان با هنر درهم تنیده شده است، گفت: بخشی از تمدن اسلامی در این آستان مقدس ایجاد شده و حدود هشتصد سال آثار قدمت دارد و باید امروز این مسیر ادامه پیدا کند.

امیرمهدی حکیمی ادامه داد: در آستان قدس رضوی هنر یک امر تزئینی نیست، بلکه مفاهیم را منتقل و مسئله زیارت و شناخت و معرفت امام را تسهیل می‌کند و ما به دنبال رسیدن به ساختار و چارچوب و الگو برای رساندن زبان هنر هستیم که این امر محقق نمی‌شود مگر با همراهی هنرمندان و اساتید و رسیدن به مکتب هنر رضوی. بنابراین باید ارتباط با فضاهای هنری را تنگاتنگ کنیم و یکی از نهادها دانشگاه هنر بود و در این راستا جشنواره گنجینه مهر و برنامه‌های بسیار زیاد دیگری برگزار شد.

حکیمی گفت: هنری که با مفاهیم رضوی گره بخورد، مفاهیم را به خوبی به جامعه منتقل می‌کند و امید است که این مکتب به خلق آثار فاخر و ماندگار منتهی شود و جامعه را به سمت ارادت بیشتر به حضرت رضا پیش ببرد.

تمرکز دانشگاه هنر روی هنر رضوی بیشتر می‌شود

محمدرضا حسنایی؛ رئیس دانشگاه هنر نیز درباره تقارن این موضوع با اول مهر گفت: این تقارن بی‌شک برای ما سبب خیر است. سه سال پیش دست به دامن حضرت رضا (ع) شدیم که راهگشا باشند و ما هنر رضوی را در دانشگاه هنر به عنوان محور داشته باشیم.

وی افزود: آنچه حاصل شد فراتر از پیش‌بینی‌های ما بود و همایش مکتب هنر رضوی سال گذشته برگزار شد. در ادامه به این نتیجه رسیدیم که از امام رضا (ع) کم درخواست کردیم و نباید سه ساله قرداد می‌بستیم و قید "زمان" را از دستور خارج کردیم تا دو نهاد همیشه همکاری داشته باشند.

رئیس دانشگاه هنر با بیان اینکه تمرکز ما روی موضوعات مربوط به هنر رضوی و موضوعات مرتبط بیشتر می‌شود، گفت: سال گذشته که همایش برگزار شد شروع خوبی بود و به‌وسیله آن برای ما خط پژوهشی مشخص شد و امسال تمرکز بیشتری بر موضوعاتی خواهیم داشت تا به دستاوردهای بیشتری برسیم؛ این قول را می‌دهیم که با این عنوان می‌توانیم به جمهوری اسلامی کمک کنیم.

مفاهیم ارزشمند رضوی چگونه در قالب هنر به جامعه منتقل می‌شود

محمدجواد استادی، مشاور مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز گفت: این نشست به مناسبت ادامه همکاری دو مجموعه برگزار می‌شود؛ پیش از این تفاهم نامه‌ای بین دو مجموعه به صورت سه ساله منعقد شده بود و این تفاهم‌نامه دوباره امضا شد تا همکاری بین دو نهاد به صورت دائمی ادامه پیدا کند‌.

وی ادامه داد: مکتب هنر رضوی یک عنوان مرکزی و محوری است که از سوی موسسه آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی دنبال می‌شود و ما دنبال این هستیم که چطور می‌توان مفاهیم ارزشمند رضوی را به فرم تبدیل کرده و در قالب هنر این مفاهیم را به جامعه منتقل کنیم.

استادی با اشاره به قرارداد دائمی با دانشگاه هنر گفت: در تفاهم‌نامه نخست مأموریت‌ها مقطعی بود، اما زمانی که سه سال از تفاهم گذشت، اهداف تفاهم‌نامه بنیادین شد که تقویت ادبیات نظری مکتب هنر رضوی، تقویت گفتمان ایده مکتب هنر رضوی، توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد و تربیت هنرمندانی که به زبان روز هنر رضوی را عرضه کنند، برخی از آنهاست. برگزاری اردوهای دانشجویی نیز از جمله برنامه‌های ماست و بسیاری از موضوعات پایان نامه از دل همین اردوها انتخاب و استخراج شده است.

مشاور مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: در ادامه فراخوانی اعلام و در آن محورهای مورد نیاز ما اعلام می‌شود و پس از آن قرارداد همکاری با پژوهشگران را امضا می‌کنیم و برای انجام کار پژوهشی کاربردی از آنها حمایت خواهیم کرد.

وی یادآور شد: امروز حرم رضوی تنها مجموعه‌ای در جهان اسلام است که همیشه هنرمندان در حال هنرنمایی در آن هستند.