سه‌شنبه 8 آبان 1403

هیات رئیسه مجلس دوازدهم چگونه انتخاب خواهد شد؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
هیات رئیسه مجلس دوازدهم چگونه انتخاب خواهد شد؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ روز دوشنبه، هفتم خرداد ماه 1403، شاهد برگزاری اولین نشست علنی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بودیم. این نشست با حضور منتخبان مردم و جمعی از مقامات کشوری و لشکری در فضایی پرشور و صمیمی برگزار شد. در این جلسه که به دستور کار مراسم افتتاحیه اختصاص داشت، پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار مجلس دوازدهم قرائت شد. سپس، نمایندگان در مراسم تحلیف...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ روز دوشنبه، هفتم خرداد ماه 1403، شاهد برگزاری اولین نشست علنی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بودیم. این نشست با حضور منتخبان مردم و جمعی از مقامات کشوری و لشکری در فضایی پرشور و صمیمی برگزار شد. در این جلسه که به دستور کار مراسم افتتاحیه اختصاص داشت، پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار مجلس دوازدهم قرائت شد. سپس، نمایندگان در مراسم تحلیف با حضور در جایگاه سوگند یاد کردند و به طور رسمی فعالیت خود را در این دوره آغاز نمودند. جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای انتخاب اعضای هیات رئیسه اجلاسیه اول دوره دوازدهم، صبح فردا سه شنبه 8 خردادماه برگزار خواهد شد. انتخاب هیأت رئیسه سنی مجلس در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی، قبل از انتخاب هیأت رئیسه دائمی، هیأت رئیسه سنی موقت اداره جلسات را بر عهده می‌گیرد. این هیأت رئیسه طبق ماده 10 آیین‌نامه داخلی مجلس، از مسن‌ترین عضو حاضر در جلسه به عنوان رئیس، نفر بعدی به عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوان‌ترین اعضای حاضر به عنوان دبیر تشکیل می‌شود. هیأت رئیسه سنی نقش مهمی در انتقال آرام و قانونی قدرت بین ادوار مختلف مجلس ایفا می‌کند. این هیأت وظایف حساسی مانند انجام مراسم تحلیف و قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب را بر عهده دارد. حضور افراد باتجربه و باسابقه در هیأت رئیسه سنی، به روند صحیح اداره جلسات در ابتدای هر دوره مجلس کمک می‌کند. انتخاب هیأت رئیسه دائمی مجلس در اولین نشست مجلس پس از افتتاح دوره جدید، طبق ماده 12 آیین‌نامه داخلی، هیأت رئیسه سنی موظف به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه دائمی مجلس است. اعضای منتخب هیأت رئیسه برای یک سال مسئولیت خود را عهده‌دار خواهند بود. انتخابات بعدی هیأت رئیسه در سالگرد انتخابات قبلی برگزار می‌شود. در صورت تقارن این تاریخ با تعطیلات رسمی، انتخابات به جلسه‌ای که قبل از آن برگزار می‌شود، موکول می‌گردد. نمایندگانی که تمایل به نامزدی در هیأت رئیسه دارند، باید تا پایان وقت اداری روز افتتاحیه مجلس به هیأت رئیسه سنی مراجعه و ثبت نام کنند. هیأت رئیسه سنی موظف است پس از اتمام مهلت ثبت نام، سوابق و شرح حال داوطلبان را به همراه تصاویر آن‌ها تهیه و در اختیار نمایندگان قرار دهد. این کار در دومین جلسه علنی مجلس و قبل از برگزاری انتخابات انجام می‌شود. هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از 12 عضو شامل 1 رئیس، 2 نایب رئیس، 6 دبیر و 3 ناظر تشکیل شده است.

رئیس مجلس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرای نمایندگان حاضر در جلسه انتخاب می‌شود. در صورت عدم کسب اکثریت مطلق در نوبت اول، رای گیری به دور دوم کشیده شده و در این مرحله، کسب اکثریت نسبی کافی خواهد بود. انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هیأت رئیسه به صورت جداگانه و با رای مخفی و با ورقه انجام می‌شود. در این مرحله نیز برای هر کدام از این سمت ها، کسب اکثریت نسبی آرا کافی خواهد بود. در جریان انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در صورت تساوی آراء برای هر یک از سمت‌های رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران، حسب مورد از طریق قرعه کشی برنده نهایی تعیین خواهد شد. نمایندگانی که در جلسه انتخاب هیأت رئیسه حضور ندارند، در صورتی می‌توانند در رای گیری شرکت کنند که قبل از تشکیل جلسه، کتباً نامزدی خود را به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشند. در این شرایط، در صورت تساوی آراء با سایر داوطلبان، برای آن‌ها نیز قرعه کشی انجام خواهد شد. در صورتی که پس از انتخاب اعضای هیأت رئیسه، اعتبارنامه یکی از منتخبین به تصویب مجلس نرسد، جایگزین وی از طریق برگزاری مجدد انتخابات تعیین خواهد شد. درپایان اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از انتخاب شدن در جایگاه خود، در حضور نمایندگان و با قرائت سوگندنامه، تعهد خود را به قانون اساسی، ارزش‌های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم ایران اسلامی اعلام می‌کنند.