چهارشنبه 4 مهر 1403

هیچ طرحِ دارای شرطی جهت اعطای تسهیلات وجود ندارد / با کمیته فقهی بانک مرکزی هماهنگ هستیم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
هیچ طرحِ دارای شرطی جهت اعطای تسهیلات وجود ندارد / با کمیته فقهی بانک مرکزی هماهنگ هستیم

سعید شمسی نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه چطور دریافت وام قرض‌الحسنه‌ای که مشروط به سپرده‌گذاری قبلی باشد، از نظر شرعی خالی از ابهام است، توضیح داد: در بانک مهر ایران این فضا وجود ندارد که کسی را اجبار کنیم میزان مشخصی پول در حساب داشته باشد و حتی در سایت بانک هم این موضوع را اعلام کردیم. در پرداخت تسهیلات ما هیچ شرطی...

سعید شمسی نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه چطور دریافت وام قرض‌الحسنه‌ای که مشروط به سپرده‌گذاری قبلی باشد، از نظر شرعی خالی از ابهام است، توضیح داد: در بانک مهر ایران این فضا وجود ندارد که کسی را اجبار کنیم میزان مشخصی پول در حساب داشته باشد و حتی در سایت بانک هم این موضوع را اعلام کردیم. در پرداخت تسهیلات ما هیچ شرطی را قبول نمی‌کنیم؛ این موضوع را در قالب پیامک به مشتریانی که به‌تازگی افتتاح حساب می‌کنند نیز اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: کمیته فقهی بانک مرکزی هم جدیدا به این موضوع ورود پیدا کرده که ما درخصوص اعطای تسهیلات شرط نکنیم که حتما مقدار معینی در حساب باشد و عملا رویه ما این است که شرطی نداشته باشیم.

شمسی نژاد بیان کرد: اعطای تسهیلات را بر اساس عملکرد منابع و مصارفی که داریم انجام می‌دهیم. برای مثال اواخر سال گذشته مصارف ما دچار مشکل شده بود و بخاطر همین تغییری در پرداخت تسهیلات بوجود آمد و تعدادی از وام‌ها با اندکی تاخیر پرداخت شد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ادامه داد: در بحث وام حمایتی هم عقد صلح را اجرا کردیم که در آن هیچ بحث شرطی وجود ندارد. حتی در گذشته در همین بانک بسیار سریعتر وام اعطا می‌شد؛ مثلا فردای روزی که تقاضای وام صورت می‌گرفت، تسهیلات اعطا می‌شد یا طرح‌های دیگری داشتیم که همه آنها را بر اساس مصوبات کمیته فقهی دیگر اجرایی نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: در بانک هم ناظر شرعی داریم که با کمیته فقهی هماهنگ است؛ بنابراین درحال حاضر برای اعطای تسهیلات هیچ طرحی که در آن شرط‌گذاری شده باشد وجود ندارد.

شمسی نژاد در پایان گفت: سیاست اجرایی بانک، گردش منابع و مدل امتیازی است که مورد تایید کمیته فقهی است. موضوعات مربوط به شرط، به طرح حمایتی بانک ما مربوط بود که درحال حاضر برطرف شده است.

بنابراین گزارش، اخیرا استفتایی از مقام معظم رهبری در افکار عمومی منتشر شده که این موضوع را در ذهن متبادر می‌کند وام‌های قرض الحسنه مشکل فقهی دارد. در این استفتا آمده است: «اگر دادن مبلغی به صندوق به این عنوان باشد که آن پول برای مدتی نزد صندوق به صورت قرض بماند به این شرط یا مشروط به انسداد مبلغی نزد بانک باشد، ربا و حرام است، هرچند اصل وام (قرض) صحیح است.»