شنبه 9 تیر 1403

هیچ پلتفرمی برای تولید محصول مشترک با کشور‌های خارجی پیش قدم نشده است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
هیچ پلتفرمی برای تولید محصول مشترک با کشور‌های خارجی پیش قدم نشده است

آرش دارابیان، دبیر اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) درباره نقش این اتحادیه در تولید کار‌های مشارکتی بین ایران و کشور‌های خارجی گفت: اولین بار است که محصولی در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود و یک شبکه خارجی آن را برای پخش در خارج از کشور می‌خرد. شبکه فرانسوی آلمانی «آرته» به‌تازگی سریال ایرانی «آکتور» را برای پخش خرید و دوبله کرده است.

دارابیان ادامه داد: ما قرار نیست در کشور خارجی محصول تولید کنیم، بلکه قرار است به عنوان یک اتحادیه موانع حقوقی پیش‌روی فیلمسازان را برداریم. ما در کشور‌های ترکیه و لبنان دوستان خوبی داریم و از آنها بابت تولید فیلم و سریال کمک می‌گیریم.

دبیر اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران در پاسخ به این سوال که تا الان پلتفرمی داوطلب شده تا ادامه مسیر فیلمسازی‌اش در کشور‌های خارجی را از جانب این اتحادیه پیش بگیرد؟ گفت: اتحادیه ما تازه شکل گرفته است. سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در کشور ما مسئولیت تدوین مقررات و نظارت بر یک محتوا را به عهده دارد. عملاً محتوایی که در خارج از کشور ساخته می‌شود، به ساترا مربوط نمی‌شود. این سازمان کجا می‌تواند دخالت کند؟ تا جایی که به فرهنگ و سیاست‌مان آسیب نزند. مثلاً ساترا نمی‌تواند بگوید چرا فلان بازیگر خارجی روسری سرش نیست. ولی می‌تواند بگوید بازیگر ایرانی روسری سرش باشد.

به گفته وی، اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران نقش تسهیلگری دارد و قرار نیست در تولید محصولات مشترک دو کشور دخالت‌های عجیب و غریب داشته باشد. تا الان محصول مشترکی بین کشور ما و کشور خارجی ساخته نشده است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون
هیچ پلتفرمی برای تولید محصول مشترک با کشور‌های خارجی پیش قدم نشده است 2