جمعه 10 فروردین 1403

هیچ‌گونه نگرانی در حوزه آرد و نان در استان مرکزی وجود ندارد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
هیچ‌گونه نگرانی در حوزه آرد و نان در استان مرکزی وجود ندارد

مخلص الائمه گفت: امروز هیچ‌گونه نگرانی در حوزه آرد و نان هم در کشور و هم در استان مرکزی وجود ندارد و وضعیت سیلوهای استان و منابع آرد بسیار مطلوب است و تعدادی نانوایی پخت تا 12 شب دارند و تعدادی آمادگی پخت شبانه‌روزی و تعدادی نانوایی سیار هم در نظر گرفته‌شده که جلوی هرگونه مشکل گرفته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در همایش ائمه جمعه استان گفت: دادن یارانه به وارد کننده یک روش منحصر به فرد در کشور ما است و در کشور ایران و برخلاف همه رویه های صحیح در اقتصاد انجام می شود که ارائه یارانه به وارد کننده علیه اقتصاد ملی است.

مخلص الائمه اظهار کرد: ارز 4200 تومانی مختص وارد کنندگان بوده و تولیدکنندگان از آن منفعتی برخوردار نشدند و این یک اتفاق منحصر به فرد و 100 درصد علیه اقتصاد ملی است و یکی از علل تضعیف تولید ملی در طی سال های اخیر ارز 4200 تومانی بوده است.

وی ادامه داد: ارز 4200 تومانی حتی با فرض اینکه می توانست رویه درستی ایجاد کند که نکرد این مبلغ در سال گذشته برای تامین اقلام اساسی نظیر مواد اولیه روغن، دام و طیور در طی 5 ماه ابتدایی سال 8 میلیارد دلار بوده که مجلس برای کل سال گذشته مصوب کرده بوده که دولت در 5 ماه اول آن را هزینه واردات کالا کرد و دولت جدید ماند با 7 ماه سال و فقدان منابع قانونی برای واردات کالاهای اساسی که با مصوبه سران قوا تقریبا معادل همین مبلغ تخصیص داده شد که جمعا به 15 میلیارد و 600 میلیون دلار شد که مجموعا اتفاق مثبتی در اقتصاد کشور رقم نخورد.

استاندار مرکزی افزود: با توجه به افزایش کالاهای اساسی در جهان از جمله ذرت، گندم و سایر نهاده های دام و طیور صورت گرفت و اگر قیمت ها همین مقدار ثابت بماند برآورد این است که تامین همان کالاهای سال گذشته بین 25 تا 30 میلیارد دلار پول نیاز دارد.

مخلص الائمه افزود: اما متاسفانه شاهد یک افزایش قیمت جهانی با توجه به شرایط سیاسی در جهان هستیم و باید محاسبات را بر این فرض بدانیم که روزانه بین 1 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام بفروشیم و در بودجه هم فروش نفت 70 دلار پیش بینی شده و حداقل 10 دلار هم هزینه استخراج و تولید نیاز دارد و یعنی هرآنچه نفت خام می فروشیم تقریبا باید همان میزان را به تامین 6 قلم کالای مهم تخصیص بدهیم و این مسئله برای هیچ دولتی قابل استمرار نبود.

وی اضافه کرد: بعد از صنعت نفت بیشترین گردش مالی مربوط به صنعت طیور است و یک صنعت پرهزینه با درآمد کم است.

استاندار مرکزی گفت: دولت قبل تلاش زیادی کرد این رویه غلط را اصلاح کند که شرایط آن مناسب نبود و انجام آن به دولت سیزدهم واگذار شد و چون این رویه قابل استمرار نبود باید اصلاح میشد و هر دولتی با هر گرایش سیاسی نیز باید این کار مهم را انجام میداد.

مخلص الائمه بیان کرد: ادامه حیات دولت لازمه آن اصلاح قیمت ارز بود که از مبدا واردات به سمت سایر مبادی هدایت میشد و این مبدا باید بیشتر تولید باشد و دولت سیزدهم با جرائت این کار بزرگ را شروع کرد.

وی گفت: 8 اصلاح بنیادین در کشور مورد نیاز است که یکی از آن نظام توزیع یارانه ها است و اصلاح نظام تولید، نظام زیست محیطی و نظام ساختار بودجه از جمله اصلاح های بنیادین است که باید انجام شود.

استاندار مرکزی افزود: دولت سیزدهم به سمت اصلاح بنیادین یکی از چالش های اساسی کشور حرکت کرده و بر اساس قانون مصوب در حال حرکت است و همیاری و همراهی همه ارکان کشور یک ضرورت مهم است.

مخلص الائمه ادامه داد: خوشبختانه با تدبیری که دولت سیزدهم انجام داده هم اکنون یک وحدت رویه در کل گروه ها، سلیقه های سیاسی و نخبگان برای اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها وجود دارد.

وی گفت: طی یک هفته اول تسلط رسانه ای بر موضوع مردمی سازی یارانه ها کمتر بود و دشمنان سوء استفاده های خود رو انجام دادند که بعد از جهاد تبیینی که توسط رسانه ها و کمک و همراهی آنها انجام شد اتفاقات بسیار خوبی انجام شد.

مخلص الائمه تصریح کرد: تمام موضوعات مرتبط با طرح مردمی سازی یارانه ها به طور روزانه انجام می شود و همه سناریوها در اجرای طرح دیده شده و همه فروض ممکن در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد:24 نانوایی متخلف در استان مرکزی پلمپ شدند و امروز هیچ گونه نگرانی در حوزه آرد و نان هم در کشور و هم در استان مرکزی وجود ندارد و وضعیت سیلوهای استان و منابع آرد بسیار مطلوب است و تعدادی نانوایی پخت تا 12 شب دارند و تعدادی آمادگی پخت شبانه روزی و تعدادی نانوایی سیار هم در نظر گرفته شده که جلوی هرگونه مشکل گرفته شود.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه حجم قاچاق آرد از کشور بسیار زیاد است و حجم هدایت آرد از شبکه نانوایی به سمت سایر مصارف زیاد است و باید جلوی این کار گرفته شود افزود: البته در سطح استان اندک نانوایی هایی تخلفاتی انجام دادند و خوشبختانه عمده نانوایان جزء افراد متدین هستند و همانگونه که مردم برای نام حرمت قائل هستند و نانوایان هم مقید به حفظ حرمت می باشند.

مخلص الائمه گفت: حضور میدانی معاونین استاندار و مدیران کل استان در بین مردم و در جریان قرار گرفتن از نزدیک روند اجرایی طرح و توزیع کالا و اقلام اساسی در طی چندین سال گذشته بی سابقه بوده و تصمیمات به نفع مردم در حال اجرا است و سطح همراهی مردم و وحدت مسئولین برای اجرای طرح بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: یکی از وجود علل تورم در کشور ارز 4200 تومانی است و همچنین یکی از علل تضعیف تولید ملی ارز 4200 است و بسیاری از کارشناسان و نخبگان روی این مسئله نظر واحد دارند و تولید کننده ها در طرح مردمی سازی یارانه ها حمایت می شوند.

استاندار مرکزی اظهار کرد: مسئولین برای حل مشکلات مردم در کف میدان حضور دارند و خود را در کنار مردم می دانند و همه توان باید برای حرکت به سمت خودکفایی همه جانبه پای کار بیاید.

مخلص الائمه افزود: عده ای دلال در خارج از کشور به دنبال این هستند تولید داخل در ایران جان نگیرد و برای رسیدن به اهداف خود دست به هر اقدام شومی می زنند و لذا نفع دلالان اجازه نمی دهد اصلاح اقتصادی در کشور محقق شود و همه منافع دلالان و صادکننده های خارج از کشور در استمرار وضعیت معیوب و بیمار یارانه ها است که نتیجه آن این می شود که شبکه بی بی سی دلسوز اقتصاد ایران شود.

وی گفت: تلاش ها و فتنه انگیزی دشمنان در رسانه های معاند دلالت بر این دارد تصمیمات دولت درست و صحیح است و اگر تصمیمی مورد هجمه رسانه های معاند که هیچ دلسوزی برای مردم ایران نمی کنند مورد حمله قرار گیرد قطعا منافع مردم در آن وجود دارد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: همان افراد و شبکه هایی که علیه ملت ایران تحریم های ناجوان مردانه اعمال کردند امروز دلسوز مردن و اقتصاد کشور شده اند و به همت جوانان ایرانی و همراهی مردم در بسیاری از حوزه ها خودکفا شدیم و امروز باید همه دولت را در اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها کمک کنند.

انتهای پیام /