یک‌شنبه 15 مهر 1403

واحد درسی جمعیت در دانشگاه‌ها خنثی عمل می‌کند / گرد پیری بر پیشانی کشور

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
واحد درسی جمعیت در دانشگاه‌ها خنثی عمل می‌کند / گرد پیری بر پیشانی کشور

عسگری با اشاره به اینکه درس جمعیت در دانشگاه‌ها خنثی عمل می کند، گفت: این واحد درسی در تمامی رشته‌های دانشگاهی موجود است اما رسالت این درس توسط اساتید اجرا نمی‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سمیرا عسگری پژوهشگر حوزه جمعیت و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در اواخر دهه 60 به دلیل افزایش جمعیت کشور، کارشناسان ما سیاست های کاهش جمعیت را در کشور اجرا کردند و این سیاست ها تا دو دهه افزایش یافت اما خروجی آن بسیار نگران کننده بود و ما با پیری جمعیت روبرو شدیم.

وی ادامه داد: سیاست های کنترل جمعیت قرار بود جمعیت را کنترل و نه کاهش دهد اما باعث شد گرایش خانواده ها به سمت فرزندکمتر، زندگی بهتر سوق پیدا کند. این پژوهشگر تصریح کرد: پس از گذشته سه دهه، در سال 1390 کارشناسان حوزه جمعیت از خواب بیدار زدند و به یکباره هشدار پیری جمعیت کشور را دادند. عسگری گفت: تصور جامعه سالمند در کشور بسیار خطرناک است زیرا روحیه امید به زندگی در این جامعه به میزان قابل توجهی کاهش می باید. وی با بیان اینکه زنگ خطر بحران جمعیت از کرونا نگران کننده تر است، ادامه داد: باید برای افزایش جمعیت روی ازدواج و فرزندآوری کار کنیم. این پژوهشگر افزود: دشمن وقتی به هشدارهای کارشناسان کشور در خصوص پیری جمعیت پی برد، دست به کار شد و سبک زندگی غربی را به کشور تزریق کرد. عسگری بیان کرد: در سایه سبک زندگی غربی، نگهداری حیوان در خانواده های ایرانی برجسته شد و از طرف دیگر تمایل جوانان به ازدواج کاهش یافت. وی تاکید کرد: هشدارهای پیری جمعیت در کشور جدی است و باید برای حل مشکل اقتصادی جوانان کارهای اساسی صورت گیرد. این پژوهشگر با اشاره به اینکه واحد درسی جمعیت در دانشگاه ها خنثی عمل می کند، گفت: این واحد درسی در تمامی رشته های دانشگاهی موجود است اما رسالت این درس توسط اساتید اجرا نمی شود. عسگری ادامه داد: اساتید دانشگاه باید در این واحد درسی بروزترین هشدارهای جمعیتی کشور را به نسل جوان منتقل کنند و به گونه ای فرهنگ سازی کنند. وی افزود: دانشگاه ها نقش بسیار مهمی در بیدار کردن نسل جوان از غفلت و افزایش جمعیت با فرهنگسازی دارند. این پژوهشگر در خاتمه خاطرنشان کرد: تعداد جوانان در سن ازدواج در کشور بسیار بالا رفته و باید فرهنگسازی با هشدار جمعیتی صورت گیرد زیرا فرصت برای جلوگیری از پیری مطلق جمعیت کشور محدود است. انتهای پیام /