دوشنبه 23 مهر 1403

واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل در بوکان آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل در بوکان آغاز شد

مهاباد - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در 25 روستای این شهرستان به‌صورت رایگان آغاز شد.

اسماعیل محمدیانی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در این طرح 20 درصد جمعیت طیور شهرستان علیه این بیماری واکسینه خواهند شد، افزود: جمعیت طیور روستاهای اطراف مرغداری‌ها و روستاهایی که در مسیر جاده و تردد عمومی قرار دارند، در اولویت اجرای این طرح هستند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی شده در اجرای این طرح که در یک مرحله خواهد بود، 75 هزار قطعه طیور بومی از جمله مرغ خانگی، مرغابی، غاز بوقلمون و کبوتر زیرپوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

وی گفت: این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش دولتی به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور بومی شهرستان و به تبع آن جلوگیری از سرایت بیماری از طیور بومی به طیور صنعتی و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی اجرا می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان با بیان اینکه در اجرای این طرح یک تیم سه نفره مایه‌کوبی را انجام می‌دهند، افزود: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی برای آن انجام داد از اینرو برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

وی اظهار کرد: واکسیناسیون طیور علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی بوده و لازم است روستاییان قبل از ورود تیم‌های دامپزشکی از رهاسازی طیور خودداری کنند تا دارو اول صبح به مرغ‌ها داده شده و سپس رهاسازی شوند.

عامل این بیماری، ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت 30 دقیقه در دمای 60 درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در 56 درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

*س_برچسب‌ها_س*