شنبه 31 شهریور 1403

ورود منابع مستمر و پایدار به بازار سرمایه از طریق صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ورود منابع مستمر و پایدار به بازار سرمایه از طریق صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس گفت: با صندوق های بازنشستگی تکمیلی بازار سرمایه علاوه بر تقویت دید بلند مدت سرمایه گذاری منابع پایدار و با ثبات به شکل مستمر وارد بازار سرمایه خواهد شد.

روز چهارشنبه هفته گذشته از صندوق های بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه رو نمایی شد.

صندوق هایی که ناصر پور عضو هیات مدیره سازمان بورس در رابطه با آن گفت: این صندوق‌ها در سه نوع سهامی، سهامی شاخصی و صندوق در صندوق طبقه‌بندی شده است. اکنون سه موافقت اصولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی برای برخی مجموعه‌های بزرگ صادر شده است.

او ادامه داد: باتوجه به اقدامات انجام شده، برخی از این صندوق‌ها به مرحله تاسیس رسیده و برخی دیگر نیز در حال طی کردن فرآیند تاسیس است.

ناصرپور بیان کرد: باتوجه به مقررات، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در بدو تاسیس باید دست کم 500 نفر را در طرح بازنشستگی تکمیلی زیر نظر داشته باشند، همچنین حداقل سرمایه برای تشکیل این صندوق‌ها 500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در ادامه هم ایرانشاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اهمیت وجود صندوق های بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه گفت: صندوق‌های بازنشستگی اساسا برای این ایجاد شدند که در دوره بازنشستگی بتوانند مسئله معیشت بازنشستگان را مرتفع کنند یک سری صندوق‌های بازنشستگی اجباری داریم که به صورت قانونی ایجاد شدند و بخشی از منابع نیروی کار به همراه بخشی از منابع کارفرما‌ها به این صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود و تقریبا همه نقاط دنیا صندوق بازنشستگی دولتی به نوعی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که یکی از مشکلات می‌تواند کاهش رشد جمعیت یا الزامات وضع شده روی این صندوق‌ها باشد. او در ادامه بیان کرد: سازمان بورس با استفاده از ظرفیت بند 19 ماده یک قانون بازار سرمایه صندوق بازنشستگی تکمیلی را با هدف این که این صندوق‌ها جای صندوق‌های بازنشستگی را نخواهد گرفت طراحی کرد. به گفته ایرانشاهی، کارفرما و سازمانی که نیروی انسانی برای آن مهم است منابع مورد نیاز را تخصیص و صندوق را تاسیس می‌کند و تقریبا این صندوق‌ها ساز و کار صندوق بازنشستگی دولتی را دارند در کل این سرمایه گذاری بلند مدت با توجه به بازدهی که بازار سرمایه دارد می‌تواند در زمان بازنشستگی منابع قابل توجهی برای سرمایه گذاران عاید کند. او افزود: اولین صندوق‌هایی که سال 87 راه اندازی شد اکنون حداقل 400 برابر شدند اگر چنین افق بلند مدتی را برای این صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی داشته باشیم حتما در زمان بازنشستگی افراد منابع قابل توجهی را خواهند داشت و این صندوق‌ها به توانمندی مالی بازنشستگان بسیار کمک خواهند کرد. به گفته این مقام مسئول، این صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی دو مزیت مهم برای بازار سرمایه خواهند داشت یکی این که افق دید بلندمدت را تقویت می‌کنند. اکنون با چالشی مواجه هستیم که نگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری خیلی کوتاه مدت شده است که این صندوق‌ها افق دید بلند مدت و میان مدت را با عملکرد خود می‌توانند تقویت کنند. او افزود: مورد دیگر این که با توجه به این که ماهانه نقدینگی به این صندوق‌ها تزریق می‌شود لذا می‌توانیم ادعا کنیم صندوق بازنشستگی تکمیلی کمک خواهند کرد که منابع پایدار و با ثبات به شکل مستمر وارد بازار شود و این دو برکت برای بازار سرمایه خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس