یک‌شنبه 17 تیر 1403

وزن خود را با هوش مصنوعی متعادل کنید / از درخشش یک ابر گازی در فضا تا شناسایی ناهنجاری‌های ژنتیکی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
وزن خود را با هوش مصنوعی متعادل کنید / از درخشش یک ابر گازی در فضا تا شناسایی ناهنجاری‌های ژنتیکی

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید. فرآیند نمک‌زدایی از آب با غشای الکتروریسی شده بهبود می‌یابد یک تیم تحقیقاتی در KICT، به سرپرستی دکتر یونچول وو، غشا‌های نانوالیاف الکتروریسی شده هم‌محوری را تولید کرده‌اند. این فناوری جدید نمک‌زدایی این پتانسیل را دارد...

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

فرآیند نمک‌زدایی از آب با غشای الکتروریسی شده بهبود می‌یابد

یک تیم تحقیقاتی در KICT، به سرپرستی دکتر یونچول وو، غشا‌های نانوالیاف الکتروریسی شده هم‌محوری را تولید کرده‌اند. این فناوری جدید نمک‌زدایی این پتانسیل را دارد که به کاهش کمبود آب شیرین در جهان کمک کند. فناوری توسعه یافته می‌تواند از مشکلات ترشدن جلوگیری کرده و همچنین ثبات طولانی مدت در فرآیند نمک‌زدایی را بهبود بخشد. یک ساختار سلسله مراتبی سه بعدی باید توسط نانوالیاف در غشا‌ها برای زبری سطح بالاتر و در نتیجه آبگریزی بهتر ایجاد شود. وزن خود را با هوش مصنوعی متعادل کنید گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با توسعه هوش مصنوعی، ابزاری قدرتمند و علمی برای تناسب اندام پیاده سازی کرده‌اند که در آن میزان کالری مجاز روزانه فرد مشخص می‌شود و فرد را به وزن ایده آل می‌رساند. ساسان سیفی، مدیر اجرایی این شرکت فناور ابزار عرضه شده برای تناسب سازی وزن افراد را ابزار "کالری شمار" دانست که نرم افزاری است که بر اساس هوش مصنوعی پیاده سازی شده است و طی آن رژیم غذایی را به کاربران بر اساس شرایط بدنی آن‌ها ارائه می‌دهد. درخشش یک ابر گازی در فضا یک ابر گازی درخشان نعل اسب مانند، در پس زمینه هزاران ستاره کهکشان ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد که تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی هابل ناسا موفق به رصد آن شده‌اند.

شناسایی ناهنجاری‌های ژنتیکی مرتبط با سرطان در کشور / سرعت پیشگیری بالا رفت محققان کشور محصولی برای تست ژنتیکی سرطان‌های وراثتی طراحی کردند که کاربرد مهمی برای پیشگیری از ابتلای به سرطان دارد. این تست ناهنجاری های ژنتیکی مرتبط با سرطان را در افراد شناسایی می‌کند. رویکرد اجرای آن نیز به این صورت است که پس از تهیه نمونه خون، DNA استخراج و به کمک فناوری توالی یابی نسل جدید و با تکنیک WES توالی یابی ژنوم فرد انجام می‌شود.

محققان نرون مصنوعی ساختند! براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه Science منتشر شده است، تیمی از محققان CNRS و Ecole Normale Suprieure در فرانسه، نمونه اولیه یک نورون مصنوعی را توسعه دادند. همانند ساز و کار مغز، این سیستم آن‌ها نیز از یون‌ها برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند و بر لایه نازکی از جنس گرافن متکی است، لایه‌ای که یون‌های شناور در آب از میان آن عبور می‌کنند.