شنبه 29 اردیبهشت 1403

وزیر صمت: انتخاب صادر کننده برتر بر اساس معیار‌های دانش بنیان

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
وزیر صمت: انتخاب صادر کننده برتر بر اساس معیار‌های دانش بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال صادر کننده برتر را بر اساس معیار‌های دانش بنیان انتخاب خواهیم کرد.

خبرگزاری میزان_ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش خبر 21 شبکه اول سیما درباره میزان صادرات بخش دانش بنیان، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما در تجارت خارجی این است که به جای صادرات مواد خام و یا نیمه خام به سمت کالای دانش بنیان برویم؛ در سال گذشته 110 شرکت دانش بنیان را در بخش جانبی به عنوان صادر کننده نمونه معرفی و به آن‌ها جایزه دادیم، اما در سال جاری با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حوزه دانش بنیان، ما به طور کامل معیار‌های صادرکننده نمونه را بازنگری می‌کنیم و صادرکنند‌هایی که کالا‌های دانش بنیان صادر می‌کنند دارای اهمیت بیشتری خواهند بود و جزء صادرکننده برتر محسوب خواهند شد.

وی در خصوص وضعیت ورود دانش بنیان‌ها به صنایع بزرگ مانند نساجی و غذایی، گفت: ما تاکنون در صنایع دانش بنیان عرضه محور بودیم، ولی بهتر این است که به سمت تقاضا برویم و شرکت‌های بزرگی مانند صنایع خودرو سازی و معدنی فرآیندهایشان را در جهت کاهش قیمت و افزایش کیفیت اصلاح کنند و از این طریق به سمت تحقیق و توسعه و کالای دانش بنیان بروند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در نشست هم اندبیشی که امروز برگزار شد (نشست هم اندیشی ارتقاء تولید دانش بنیان در شرکت‌های بزرگ) بیش از 30 شرکت بزرگ گرد هم آمدند و ایده‌ها و چالش‌های خود را مطرح کردند که این می‌تواند تحولی را در حوزه دانش بنیان ایجاد کند.

فاطمی امین تصریح کرد: اگر بتوانیم صنایع دانش بنیان را به عنوان یک لکوموتیو بزرگ به حرکت درآوریم و آن‌ها تحقیق و توسعه کنند، این امر منجر به تعریف پروژه‌های بزرگی می‌شود که شرکت‌های کوچک می‌توانند در آن فعالیت کنند و در نتبجه تاثیرات زیادی در اقتصاد خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه اگر ما در حوزه‌ای کار دانش بنیان انجام دهیم و آن حوزه نتواند در مقیاس بزرگ تاثیر گذار باشد فقط یک زیبایی فناورانه محدود رخ داده، اظهار داشت: مهم این است که این موضوع تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در کلان اقتصاد و زندگی مردم داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که شما چه برنامه‌ای برای استفاده کارخانه‌ها و تولید کنندگان بزرگ از شرکت‌های دانش بنیان در جهت اصلاح فرآیندهایشان دارید، اظهار داشت: یک بخش به اقداماتی که می‌شود ایجاد کرد بر می‌گردد، برای مثال امروز مطرح شد در شرکت‌های معدنی وقتی فرآوری برای ماده معدنی انجام می‌شود یک باطله ایجاد می‌گردد که ممکن است در آن مواد معدنی به جا مانده باشد که استخراج نشده باشد که این در نتیجه فناوری پایین اتفاق می‌افتد که برای آن می‌شود اقدام گذاشت یعنی باطله‌ها از حدی بی کیفیت باشند و به قدر کافی فرآوری نشوند، برای آن جریمه تعیین کرد که از این طریق برای واحد‌های تولیدی رقابت ایجاد می‌کنیم.

فاطمی امین اضافه کرد: برای مثال یک شرکت لاستیک سازی که در همایش ما شرکت کرده بود که علاوه بر کار لاستیک در زمینه ماشین آلات ساخت لاستیک ورود کرده بود که این کار بسیار ارزشمندی است، بهتر است بنگاه‌های بزرگ علاوه بر تولید انبوه در زمینه تولید ماشین آلات صنعت مربوطه فعالیت کنند.

وی در پایان بیان داشت: یک ترکیبی از مشوق ها، ضوابط فنی و استاندار‌ها می‌تواند به اندازه کافی انگیزه برای شرکت‌های بزرگ ایجاد کند که به سمت حوزه دانش بنیان بروند.