چهارشنبه 4 مهر 1403

وزیر علوم: برنامه عملیاتی برنامه هفتم توسعه تا پایان مهر ماه ارائه می‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
وزیر علوم: برنامه عملیاتی برنامه هفتم توسعه تا پایان مهر ماه ارائه می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سیمایی صراف سه شنبه شب سوم مهر 1403 در برنامه تلویزیونی با موضوع اولویت ها و برنامه های پیش روی وزارت علوم اظهار داشت: ترکیب خوبی در دولت چهاردهم داریم، رئیس جمهور و معاون اول از جامعه دانشگاهی هستند. وی ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به نو دانشجویان گفت: با شروع مهر ماه خیزش علمی در کشور شروع می‌شود. بیش از سه میلیون دانشجو داریم که به علاوه اساتید...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سیمایی صراف سه شنبه شب سوم مهر 1403 در برنامه تلویزیونی با موضوع اولویت ها و برنامه های پیش روی وزارت علوم اظهار داشت: ترکیب خوبی در دولت چهاردهم داریم، رئیس جمهور و معاون اول از جامعه دانشگاهی هستند.

وی ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به نو دانشجویان گفت: با شروع مهر ماه خیزش علمی در کشور شروع می‌شود. بیش از سه میلیون دانشجو داریم که به علاوه اساتید و دانش آموزان در مجموع در ابتدای پاییز حدود 21 میلیون نفر سال تحصیلی جدید را شروع می کنند.

وزیر علوم بیان کرد: امسال آغاز سال تحصیلی همزمان با شروع کار دولت جدید (چهاردهم) است، شعار دولت جدید وفاق ملی است و رئیس جمهور واقعا به این شعار اعتقاد دارد و امیدواریم این شعار را در سطح دانشگاه‌ها اجرایی کنیم.

وی اظهار داشت: در اجلاس روسای دانشگاه ها گفتم مدیر باید بیشترین توافق را با جامعه دانشگاهی برقرار کند و مدیری که این کار را بکند شرط لازم را برای مدیریت دارد.

سیمایی صراف درخصوص اجرای برنامه هفتم توسعه توضیح داد: در وزارت علوم برنامه هفتم را مطالعه کردیم، مواد 93 تا 100 به وزارت علوم مربوط می شود و در آن برنامه ها و سیاست های خوبی پیش بینی شده است و بنده نیز در مجلس برنامه خود در زمینه تحقق برنامه را بیان کردم و در همین راستا ستادی تشکیل دادم و موظف کردم روش اجرای احکام را طراحی و زمان بندی کنند.

وی ادامه داد: ستادی که تشکیل دادم موظف است تا پایان مهر ماه برنامه عملیاتی خود را برای اجرای برنامه هفتم توسعه اعلام کند البته آن نیاز به بودجه جدی دارد و تا جایی که ملزومات را تامین کنیم این برنامه را اجرایی می کنیم.

وزیر علوم درخصوص بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: بخشی از احکام وابسته به بودجه نیست و وابسته به اراده ماست و برخی اعداد تامین مالی نیز که قابل توجه است برای تامین آن با مجلس گفت‌وگو می کنیم.

سیمایی صراف گفت: میز اقتصاد آموزش عالی را در وزارتخانه تشکیل دادیم تا ببینیم چگونه می توانیم وابستگی خود را از بودجه کم کنیم. وزیر علوم درباره بودجه این وزارتخانه از بودجه سالیانه کشور توضیح داد: بودجه وزارت علوم از دولت است البته دانشگاه ها درآمدهای اختصاصی هم دارند و نسبت بودجه وزارت علوم به کل بودجه کشور و 2.8 درصد معادل 52 همت است در حالیکه این بودجه در مقایسه با بودجه برخی دانشگاه های کشورهای توسعه یافته معادل بودجه یک دانشگاه است. بودجه وزارت علوم اکنون نسبت به بودجه در 10 سال قبل دو برابر کاهش یافته است البته مجلس شورای اسلامی در چند قانون بستر خوبی فراهم کرده است و درصدد هستیم بودجه پایدار داشته باشیم وی درباره تشکیل میز اقتصاد آموزش عالی در دانشگاه ها توضیح داد: دانشگاه ها می‌توانند به صورت مستقل این میز را داشته باشند و البته در دولت گذشته تشکیل سازمان توسعه سرمایه گذاری را پیشنهاد داد و باید دانشگاه های بزرگ به این سمت بروند و منابع اقتصاد دانشگاه ها ارتقا یابد. سیمایی صراف با تاکید براینکه برخی دروس دانشگاه ها باید مهارت محور شوند، گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی باید آموزش های خود را در بازار کار به کار ببرند و در این راستا اکنون بورس صنعت را داریم که در دفترچه انتخاب رشته آمده است. وی ادامه داد: دانشجویانی که بورس صنعت می‌شوند باید 30 واحد آموزشی مرتبط با صنعت را بگذرانند و در حین تحصیل با صنعت مربوطه در ارتباط باشند.

وزیر علوم درخصوص همکاری دانشگاه با صنعت گفت: دانشگاه برای رفع نیاز کشور اداره می شود و حداقل وظیفه اصلی آن تربیت نیروی انسانی متخصص است و آموزش عالی موظف است رشته های که مورد نیاز کشور نیست را کنار بگذارد در همین راستا واحد درسی هوش مصنوعی را در دروس دانشگاهی گنجانده ایم. سیمایی صراف اظهارداشت: جایگاه کشور از نظر مرجعیت علمی نسبت به برخی کشورها پیشی گرفته اما رتبه ما در مجموع یک رتبه کاهش یافته است. یک راه ارتقای مرجعیت علمی نمایه سازی نشریات است و اکنون در کشور 1600 نشریه علمی داریم و تنها 10 درصد از این تعداد نمایه سازی می شود و در حال حاضر در وزارت علوم کارگاه های آموزشی برگزار می‌شود تا روش ثبت نشریات را آموزش دهد و براین اساس 176 مجله نمایه سازی شده است و سه مجله از این تعداد در یک ماه گذشته نمایه سازی شده است. وزیر علوم با بیان اینکه ایران در منطقه رتبه علمی خوبی دارد، افزود: اما از برخی کشورها که پیش از این از آنها پیشی داشتیم عقب افتادیم و این مشکل ناشی از این است که اهتمامی به نمایه سازی نشریات نداشتیم و بخشی از مشکل به نبود کمبود بودجه مربوط می‌شود و امیدوارم بتوانیم در چهار سال آینده 300 نشریه نمایه سازی کنیم سیمایی صراف با تاکید بر اینکه رشته هایی در دانشگاه داریم که باید بازبینی شود، ادامه داد: میان رشته ها در دنیا اهمیت یافته اند برای مثال امروزه حقوق از اقتصاد و علوم اجتماعی جدا نیست در بسیاری از رشته ها باید به سمت میان رشته ای و رشته جدید برویم و باید تا سال اینده پروژه‌های تعریف کنیم در گذشته نیز اقداماتی در خصوص رشته های جدید و انجام شده است و باید این فرایند ادامه یابد. وزیر علوم درباره راه اندازی سامانه‌های جدید در دولت گذشته گفت: سامانه‌های خوبی راه اندازی شده اما برخی خوب شناخته نشده اند و باید آنها را معرفی کنیم و باید این سامانه ها ارتقا یابد. وی با بیان اینکه ساخت خوابگاه‌ها باید تسهیل و تسریع یابد، افزود: از دغدغه های اصلی من خوابگاه دانشجویان و مسکن اساتید جوان است. طبق آخرین آمار 224 هزار واحد برای دانشجویان مجرد و 1700 واحد خوابگاه متاهلی وجود دارد در بخش مجردی باید این رقم دو برابر شود. برخی از این خوابگاه ها فرسوده است و باید خوابگاه های موجود را نوسازی کنیم و دولت با توجه به نیاز دانشگاه ها یک همت برای خوابگاه ها دریافت کردیم اما جدا از استفاده از منابع دولت باید خود ما نیز تلاش کنیم و برای تامین بخشی از بودجه امیدوار هستیم از خیرین کمک بگیریم. در این زمینه با بنیاد مستضعفان و توافق کردیم و متعهد شدند خوابگاه های نیمه ساخت را تامین مالی کنند و توافق کردیم در 12 استان خوابگاه جدید ساخته شود و خوابگاه متاهلی در اولویت ما است سیمایی صراف اظهارداشت: در خصوص مسکن اساتید جوان نیز که از عوامل مهاجرت است طبق قانون می توانیم از اراضی مازاد برای ساخت مسکن استفاده کنیم و ما هم دنبال آن هستیم از این زمین‌ها استفاده کنیم و به سمت مسکن سازی برای اساتید جوان می رویم. وزیر علوم درباره هماهنگی دانشگاه آزاد با وزارت علوم گفت: دانشگاه آزاد از محصول های خوب جمهوری اسلامی و ایده خوبی بود و نیاز داریم دانشگاه آزاد با سیاست های کلی نظام هماهنگ شود و وزارت علوم نظارت داشته باشد و در جلسه ای که با رئیس دانشگاه آزاد دارم در این زمینه صحبت و گلایه اساتید و دانشجویان را منتقل می کنیم.

سیمایی صراف درباره فرایند جذب هیات علمی افزود: گرچه نگاه ها تغییر می کند اما باید توجه داشته باشیم فرایند قانونی از 15 سال قبل طراحی شده است و امیدواریم نخبگان را جذب کنیم و مانع مهاجرت نخبگان شویم.

وی گفت: در برنامه ها و سخنرانی خود بر مسوولیت اجتماعی تاکید داشتم و این شعار نسل چهارم است و دانشگاه نمی تواند نسبت به رویداد ها بی تفاوت باشد. باید به این سمت برویم که استاد نسبت به دانشجو، دانشجو نسبت به جامعه بی تفاوت نباشد. وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه های ما دچار رخوت شدند، امیدوارم فضای دانشگاه با تغییر تحولات و دولت جدید تغییر کند و دانشگاهیان اعتماد کنند و قدم های برای ایجاد نشاط و امیدواری در دانشگاه ها برداشتیم. وی تاکید کرد: دوره حکمرانی سنتی گذشته و دیگر مخاطبان فرمانبر نیستند و تبدیل به کاربر شدند که نقد می کند و ما نباید آنها را نادیده بگیریم. باید در دانشگاه‌ها قانون حاکم باشد و طبق قانون اساسی عمل کنند و در دانشگاه باید اخلاق حاکم باشد و نباید سیاست زده باشد. دانشگاه باشگاه احزاب نیست اما بی تفاوت هم نباشد.