سه‌شنبه 17 مهر 1403

وزیر فرهنگ: روابط عمومی وظیفه اقناع افکار عمومی و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
وزیر فرهنگ: روابط عمومی وظیفه اقناع افکار عمومی و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر اینکه روابط عمومی بوق و شیپور نیست که با کار‌های گل‌درشت مخاطب را اقناع کند، گفت: مدیر روابط عمومی نباید احساس کند کارگزار وزیر است، گاهی اوقات روابط عمومی به آچار فرانسه وزیر تبدیل می‌شود که چنین رویه‌ای مطلوب نیست.

سیدعباس صالحی در این مراسم، گفت: توجه روابط عمومی باید صرف وزارتخانه باشد نه صرفا شخص وزیر، با همین نگاه باید اقدامات صورت پذیرد و اخبار مربوط به وزیر دنبال شود.

وی افزود: روابط عمومی وظیفه تبلیغات را بر عهده ندارد، به نوعی می‌توان گفت «بوق و شیپور» نیست؛ اگر انتظارمان از روابط عمومی این است که می‌توان با کار‌های گل‌درشت مخاطب را اقناع کرد، حتما اشتباه کرده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه روابط عمومی وظیفه اقناع افکار عمومی و اطلاع رسانی را بر عهده دارد، اما اگر در مسیر پروپاگاندا حرکت کند به نتیجه نمی‌رسد، تصریح کرد: روابط عمومی نباید گزینشی باشد و صرفا با برخی ذی‌نفعان ارتباط داشته باشد، چرا که این نهاد حلقه ارتباطی با عامه ذی‌نفعان است؛ اگر چنین رویکردی بر مرکز روابط عمومی حاکم نباشد، روابط عمومی برای وزارت‌خانه نیست؛ بلکه برای جریانی خاص است. باید تلاش کنیم همه ذی‌نفعان عدالت ارتباطی را احساس کنند چراکه یکی از انواع عدالت که در تعالیم اسلامی و انسانی به آن موظف شده‌ایم عدالت ارتباطی است.

او ضمن تاکید بر اینکه عملکرد گزینشی روابط عمومی موجب تحقیر و نفرت ارتباطی می‌شود، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید به آن توجه کرد این است که روابط عمومی نباید منفعل باشد و تمام سعی و تلاشش معطوف به حل و فصلِ حاشیه‌ها باشد؛ بلکه باید رویکردی فعالانه و پیشگیرانه داشته باشد.

وزیر فرهنگ در بخشی دیگر از سخنانش ضمن اشاره به برخی رویه‌های غلط، افزود: روابط عمومی نباید پُرخرج باشد و تصور کند می‌تواند با پول‌پاشی اعتمادسازی کرد، چراکه در بلندمدت به سیستم آسیب می‌زند. کافی است در این زمینه به تجربه دیگران توجه کنیم، کسانی که درصدد بودند با پول خرج کردن ارتباط بگیرند موفقیتی کسب نکردند.

صالحی تصریح کرد: مساله دیگری که باید به آن توجه کنیم، تک‌رسانه‌ای نبودن روابط عمومی است چرا که دوره آن گذشته است و هرچه جلوتر می‌رویم فضای فن‌آوری به سمت تکثر فضای انتشار حرکت می‌کند و با گذر زمان توسعه بیشتری می‌یابد. اگر نسبت به برخی از عرصه‌ها غافل شویم بخشی از مخاطبان خود را از دست داده‌ایم و برهمین اساس نباید روابط عمومی تک‌رسانه‌ای باشد.

او با بیان اینکه مدیر روابط عمومی نباید احساس کند کارگزار وزیر است، بلکه باید با برنامه ریزی پیش برنده باشد، افزود: گاهی اوقات روابط عمومی به آچار فرانسه وزیر تبدیل می‌شود که چنین رویه‌ای مطلوب نیست.

صالحی در ادامه به برخی دیگر از ویژگی‌های روابط عمومی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های روابط عمومی نباید موسمی و مراسمی باشد بلکه باید در طول زمان، فعالیت داشته باشند.

او ضمن انتقاد از برخی پاسخ‌های تند مراکز روابط عمومی، افزود: روابط عمومی نباید بی‌اخلاق و یا کم‌ادب باشد. ممکن است انسان‌های هتاکی وجود داشته باشند که به وزیر یا وزارتخانه توهین کنند، اما روابط عمومی باید سنبل اخلاق و ادب وزارتخانه باشد.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید برای بی‌صدایان و کم‌صدایان باشد و نباید صرفا برای پُرصدایان باشد، گفت: در پایان از زحمات آقای سموعی تشکر و برای آقای حسین‌پور آرزوی توفیق دارم.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه صالحی ضمن اشاره به سابقه حسینی‌پور رئیس مرکز روابط عمومی، گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های آقای حسینی‌پور این است که در حوزه‌های مختلف وزارت فرهنگ فعالیت داشته‌اند و شناخت خوبی از مسائل دارند که پشتوانه‌ای برای روابط عمومی بشمار می‌رود.

آیین تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه‌شنبه (17مهر) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی برگزار شد.