سه‌شنبه 3 مهر 1403

ویژگی‌های سویه متفاوت اچ‌آی‌وی که در هلند شناسایی شد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ویژگی‌های سویه متفاوت اچ‌آی‌وی که در هلند شناسایی شد

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه آکسفورد در انگلیس اعلام کردند که یک سویه خطرناک‌تر از ویروس اچ‌ای‌وی (عامل بیماری ایدز) را در هلند کشف کرده‌اند که دهه‌ها در کمین بوده، هرچند به دلیل اثربخشی درمان‌های مدرن، دلیلی برای هشدار خطر آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، نتیجه تجزیه و تحلیل این متخصصان نشان می‌دهد بیماران مبتلا به این سویه که آنها آن را «وی‌بی» می‌نامند در خون خود، سطح آلودگی ویروسی 3.5 تا 5.5 برابر بیشتر از افراد آلوده به انواع دیگر داشتند و همچنین سیستم ایمنی بدن آنها بسیار سریع‌تر ضعیف می‌شود.

با این حال این مطالعه همچنین نشان داد که افراد مبتلا به سویه وی‌بی پس از شروع درمان، بهبود یافته و بقای سیستم ایمنی مشابهی با افراد مبتلا به سایر سویه‌های ویروس اچ‌آی‌وی دارند.

"کریس وایمانت"، اپیدمیولوژیست آکسفورد و نویسنده اصلی این مقاله در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: در حال حاضر هیچ دلیلی برای هشدار در مورد این سویه جدید ویروس وجود ندارد.

به گفته متخصصان، این سویه احتمالا در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 در هلند به وجود آمده و شایع شده اما در حدود سال 2010 فروکش کرده است.

از آنجایی که به نظر می‌رسد مداخلات درمانی مدرن روی این سویه هم جواب می‌دهد، تیم تحقیقاتی معتقد است که درمان گسترده اچ‌آی‌وی در هلند مانع تکامل ویروس شده است. البته تشخیص زودهنگام و درمان آن بسیار مهم است.

همچنین "کریستف فریزر"، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله گفت: یافته‌های ما مؤید اهمیت دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت است که می‌گوید افراد در معرض خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی باید به آزمایش‌های منظم برای تشخیص زودهنگام و به دنبال آن درمان فوری دسترسی داشته باشند.

به گزارش یورونیوز، ویروس اچ‌آی‌وی دائماً در حال تغییر است به طوری که در بدن هر فرد مبتلا، یک سویه جدید با اندکی تفاوت پیدا می‌شود. سویه وی‌بی نیز تاکنون بیش از 500 جهش داشته است.

متخصصان همچنین می‌گویند هنوز درنیافته‌اند که کدام جهش ژنتیکی در نوع وی‌بی باعث بیماری‌زایی آن شده است اما امیدوارند مطالعات آینده بتوانند این کار را انجام دهد.

انتهای پیام