یک‌شنبه 13 خرداد 1403

پاتوق‌های اصلی معتادان در تهران جمع شده است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پاتوق‌های اصلی معتادان در تهران جمع شده است

بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، پاتوق‌های اصلی معتادان جمع شده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین افتتاح مرکز تربیتی، آموزشی و درمانی یاورشهر 10 (ویژه بانوان) شهرداری تهران با حضور زهره الهیان؛ نماینده مجلس تهران، احمد احمدی‌صدر؛ مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، زهرا شمس‌احسان؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران، پوریافر شهردار؛ منطقه 21، خانواده شهدا و برخی مدیران شهری برگزار شد.

احمد احمدی‌صدر؛ مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: از خرداد 1401 تا به امروز توفیق داشتیم 10 یاورشهر را به کلانشهر تهران تقدیم کنیم و به بهره‌برداری برسانیم. به طور متوسط هر 2 ماه یک یاورشهر به کلانشهر تهران تقدیم شد. افتخار این را داریم که دهمین یاورشهر ما یاورشهر بانوان است.

وی در ادامه با پرداختن به حمایت های شورا اضافه کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم 25 هزار ظرفیت پذیرش معتاد متجاهر ایجاد شده است. 3 مرکز بانوان افتتاح شده است. این چهارمین مرکز بانوان است که امروز با افتخار تقدیم مردم کلانشهر تهران کردیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با پرداختن به یاورشهر 8 مخصوص بانوان اعصاب و روان تاکید کرد: یاورشهر 1 و 2 در خصوص زخم باز و عفونی و سالمندان است و یاورشهر 7 مخصوص کودکان و معلولان است. امروز بهانه‌ای برای پذیرش افرادی که در گذشته منع پذیرشی محسوب می شدند، وجود ندارد. تمام منع پذیرشی‌ها را شهرداری تهران با جان و دل پذیرفته است.

افتتاح دهمین مرکز "یاور شهر" برای زنان معتاد تا پایان اسفندماه

وی با بیان اینکه بیش از 400 الی 450 پلاک قرمز در تهران جمع شده‌اند، افزود: در فرحزاد نزدیک به هزار معتاد متجاهر قریب به 20 سال زندگی می‌کردند. در حالی که روددره فرحزاد تا یکی، دوماه آینده به عنوان یکی از بهترین اکوپارک‌های خاورمیانه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. دیگر کوهسنگی، گردنه تنباکویی، شوش و هرندی، پارک میثاق و... را نداریم، زیرا پاتوق‌های اصلی جمع شده‌اند و این افتخار بزرگی است.

احمدی‌صدر با تاکید بر اینکه آسیب اجتماعی که در 20 سال ایجاد شده طی چندشب رفع نمی‌شود و نیاز به همکاری و همراهی مردم دارد، بیان کرد: ما 14 مرحله را طی کردیم و به مرحله پانزدهم رسیدیم. مرحله پانزدهم یک کار اساسی است که با مشارکت مردم انجام شده و دستگاه‌های حاکمیتی باید در کنار آنها بایستند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی اعضای شورای شهر کمک کردند تا مسیر هموار شود، خاطرنشان کرد: همه عزیزان دست به دست یکدیگر دادند و به لطف الهی توانستیم هر 2 ماه یک یاورشهر افتتاح کنیم. در سال 1400 تنها 8 هزار ظرفیت وجود داشت، اما امروز این ظرفیت به 25 هزار نفر رسیده است.

احمدی‌صدر گفت: بالغ بر 50 درصد از مراکز مددسرا را معتادین متجاهر اشغال کرده بودند. در این خصوص مراکزی برای معتاد متجاهر ایجاد کردیم و معتادین متجاهر را از مراکز گرمخانه و یا مددسرا خارج کردیم که این امر باعث خالی شدن ظرفیت گرمخانه‌ها شد. در حال حاضر از نیازی که در تهران وجود داشت، ظرفیت بیشتری در مددسراها داریم.

وی با اشاره به اینکه وجود معتادین متجاهر زن در خیابان برای خودشان و برای جامعه بسیار آزاردهنده است، اظهار کرد: بانوانی که در قسمت غربی و جنوب غربی تهران هستند، فضایی برای اسکان نداشتند. در این خصوص این مکان از لحاظ موقعیت سنجیده شد و این مرکز را به بانوان اختصاص دادیم. ضمن اینکه در حال حاضر برای بانوان و کسانی که بی‌خانمان هستند به هیچ وجه کمبود طرفیت نداریم.

احمدی صدر با اشاره به اینکه دسته‌بندی صورت گرفته است، افزود: اولاً آسیب‌های اجتماعی که در 2 الی 3 دهه ایجاد شده است، نیازمند چند مولفه زیرساخت، گفتمان‌سازی و ساماندهی است. در حوزه زیرساخت برای معتادین متجاهر مشکلی نداریم و ظرفیت خالی هم داریم. در گفتمان‌سازی نیز این امر که اینها خانواده ما هستند را ترویج دادیم و 9 گام تربیتی و آموزشی را طراحی کردیم.

وی گفت: گرمخانه‌های ما محل امنی برای بی‌خانمانی که معتاد نبودند، نبود. در حال حاضر تفکیک صورت گرفته است و گرمخانه‌ها ویژه بی‌خانمان‌ها ایجاد شده است و مراکز ماده 16 ویژه معتادین متجاهر است.

احمدی صدر با اشاره به اینکه در سال 1400، 20 گرمخانه را تحویل گرفتیم، اظهار کرد: امروز 20 گرمخانه و 20 مددسرا داریم با این تفاوت که اگر بالغ بر 2 هزار و 500 نفر پذیرش می‌شدند، غالب بر هزار و 500 نفر از آنها معتاد متجاهر بودند. در حال حاضر این هزار و 500 فر به 10 یاورشهر منتقل شده‌اند و در واقع ظرفیت گرمخانه و مددسرا افزایش پیدا کرده است.