سه‌شنبه 17 مهر 1403

پاسخ به نیاز متقاضیان سکه با افزایش عرضه‌ها در مرکز مبادله

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پاسخ به نیاز متقاضیان سکه با افزایش عرضه‌ها در مرکز مبادله

بنابر آمار‌های اعلامی از اسفند ماه 1402 تاکنون 20 حراج سکه طلا از طریق سامانه معاملات مرکز مبادله ایران برگزار شده است که طی این حراج ها، در مجموع 353 هزار و 91 قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان تخصیص داده شده است. سهم ربع سکه از این حجم تخصیص 189 هزار و 749 قطعه، نیم سکه 63 هزار و 649 قطعه و تمام سکه 99 هزار و 693 قطعه است.

حراج سکه مرکز مبادله که تمام اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی بالای 18 سال می‌توانند در آن شرکت کنند و حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعا 5 قطعه سکه است. به نحوی که می‌توان 5 قطعه ربع سکه یا 5 قطعه نیم سکه یا 5 قطعه تمام سکه و یا ترکیبی از هر سه شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه باشد که جمع هر سه باهم نباید بیش از 5 قطعه باشد.

به تازگی هم رئیس کل بانک مرکزی محمدرضا فرزین در خصوص عرضه سکه اظهار کرده است: در خصوص سکه اقدام به عرضه سکه کرده‌ایم و این سیاست ادامه دارد.

تعداد جلسات حراج سکه مرکز مبادله در هفته افزایش پیدا می‌کند 

تداوم سیاست عرضه سکه که مرکز مبادله هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: این مرکز تصمیم دارد با عنایت به استقبال گسترده مردم از حراج سکه تعداد جلسات حراج سکه را جهت تامین نیاز متقاضیان افزایش دهد تا علاوه بر تسهیل خرید انواع سکه برای عموم مردم، امکان خرید مطمئن‌تر را برای همه شهروندان در سراسر کشور فراهم کند.

در همین راستا هم باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اصغر بالسینی رفت و او گفت: یکی از اهداف برگزاری حراج سکه در مرکز مبادله این است که به نیاز‌های متقاضیان سکه طلا به موقع پاسخ داده شود.

این مقام مسئول همچنین می‌گوید: با توجه به این که گسترده جغرافیایی خریداران سکه برای ما مهم است تا همه گروه‌ها از تمام نقاط کشور امکان شرکت در حراج سکه مرکز را داشته باشند بر این اساس حراج سکه در مرکز مبادله به شکل برخط برگزار می‌شود. همچنین باتوجه به تحولات بازار نیاز به افزایش تعداد جلسات حراج سکه وجود داشته که انجام خواهد شد.

او تاکید کرد: عرضه گسترده سکه در حراج مرکز مبادله باتوجه به موارد مطرح شد و تقاضا‌ها انجام خواهد شد تا امکان پاسخ به نیاز مختلف بازار وجود داشته باشد.

پیش از این هم نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته بود: امکان شرکت آحاد جامعه در حراج سکه یکی از ویژگی‌های مثبت این عرضه است. همچنین عرضه سکه در مرکز مبادله ایران در شرایطی که زمان و قیمت عرضه دقیق‌تر مشخص شود، می‌تواند نقشی مهمی در کاهش قیمت سکه و حباب آن ایفا کند.

هزینه تحویل سکه مرکز مبادله چه میزان است؟

خریداران سکه مرکز مبادله موظف هستند در هنگام دریافت سکه طلای خریداری‌شده از شعبه انتخاب شده در سامانه، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ 300 هزار ریال به عنوان هزینه تحویل به شعبه بانک عامل پرداخت کند؛ در صورتی که خریدار در مهلت مشمول هزینه انبارداری (14 تا 21 روز کاری از زمان تخصیص سکه طلا) جهت دریافت سکه طلای خریداری‌شده به شعبه انتخاب شده در سامانه مراجعه کند، باید علاوه بر هزینه تحویل، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ 500 هزار ریال به ازای هر روز به عنوان هزینه‌ی انبارداری به شعبه بانک عامل پرداخت کند.

گفتنی است، بیست و یکمین جلسه حراج سکه طلا چهارشنبه 18 مهرماه 1403، از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir برگزار می‌شود و دارایی موضوع حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال 1386 بانک مرکزی و بدون بسته بندی است.