دوشنبه 16 مهر 1403

پای درس آقا | اربعین کنگره جهانی شیعیان اهل‌بیت (ع) است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پای درس آقا | اربعین کنگره جهانی شیعیان اهل‌بیت (ع) است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در دنیای مدرن امروزه، کنش اجتماعی امری نادر و غریب است. اما با این اوصاف، راهپیمایی اربعین نشانگر این است که هنوز کنش اجتماعی آن هم از نوع دینی، همچنان زنده و پویا است. آنچه که در ادامه می‌خوانید؛ سخنان رهبر معظم انقلاب درباره گردهمایی عظیم اربعین است.

می‌دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کرده‌ام، واقعش هم این است که احتمال می‌دهم، معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان می‌شود؛ اما اگر این احتمال هم که من می‌گویم باشد، مؤید فراوانی دارد؛ «زیاره الاربعین».

شیعه یک جمع متفرقی بود؛ یک جامعه‌ای بود که در یک جا و در یک مکان زندگی نمی‌کرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند اطراف و اکناف بلاد؛ اما یک روح در این کالبدِ متفرق و در این اجزای متشتت در جریان است؛ مثل دانه‌های تسبیح، یک رشته و یک نخ، همه این‌ها را به هم وصل می‌کرد. آن رشته چه بود؟ رشته اطاعت و فرمان‌بَری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام؛ همه این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد؛ قلبی بود که به همه اعضا فرمان می‌داد و به این ترتیب، تشیع یک سازمان و یک تشکیلات بود.

ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، اما بودند کسانی که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمان‌بَری آن‌ها به‌حساب، فریاد زدنشان از روی دستور، سکوتشان برطبق نقشه، همه چیزشان با حساب.

فقط یک عیبی کار آن‌ها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه، البته یکدیگر را می‌دیدند، اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیانِ روزگار ائمه (علیهم‌السلام). این کنگره جهانی را معین کردند، وقتش را هم معین کردند؛ گفتند در این موعدِ معین، در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جای شرکت، سرزمین کربلا است؛ چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است؛ در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ شیعه هرجا که هست دنباله‌روِ عاشورای حسین است. این است که می‌بینیم همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک ناشی است؛ این‌ها شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی‌مقدار سرکشیده؛ به جان‌ها و روح‌ها زده؛ انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آن‌ها را به قلب دشمن فرو برده است. (1352/12/24)

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

حضرت آیت الله خامنه‌ای

اربعین

محرم کربلا این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
پای درس آقا | اربعین کنگره جهانی شیعیان اهل‌بیت (ع) است 2
پای درس آقا | اربعین کنگره جهانی شیعیان اهل‌بیت (ع) است 3